پرش لینک ها

ارتودنسی دندان چیست؟

هر آنچه باید دربارۀ ارتودنسی دندان بدانید

داشتن دندان‌های صاف و مرتب در زیبایی لبخند و چهره نقش بسیار مهمی دارد. بسیاری از افراد از بدو تولد چنین دندان‌هایی دارند و بعضی‌ها برعکس، دندان‌هایشان نامرتب و شلوغ و به‌هم‌ریخته است. پیش از پیشرفت علم دندانپزشکی، چاره‌ای برای نظم‌بخشیدن به این نوع دندان‌ها وجود نداشت، اما با پیشرفت علم و ظهور ابزارهای جدید، این امکان فراهم شد. ارتودنسی دندان همان درمانی است که به کمک ابزارهای خود فرصت بهبودبخشیدن به دندان‌های نامنظم را فراهم کرده است. این درمان که جزو درمان‌های محبوب کلینیک دندانپزشکی صدف است انواع مختلفی دارد که در ادامۀ این مقاله به هریک از آن‌ها می‌پردازیم و مزایا و معایب این روش درمانی را بررسی می‌کنیم.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی یک روش درمانی در دندانپزشکی با تمرکز بر هم‌تراز و صاف‌کردن دندان‌ها و فک هاست. اگر شما دندان‌هایی کج، شلوغ، روی‌هم‌رفته، دارای فاصله و شکاف، درهم و جلو و عقب دارید و یا فک بالا و پائین شما عقب تر یا جلوتر از وضعیت معمولی هست، می‌توانید از این درمان برای بهبود وضعیت دندان‌ها و فک خود استفاده کنید؛ چراکه هریک از این مشکلات نه‌تنها از نظر ظاهری روی چهره و لبخند شما اثر منفی می‌گذارند، بلکه می‌توانند از طریق ایجاد پوسیدگی و التهاب، سلامت دهان و دندان شما را به خطر بیندازند و در خوردن غذا و صحبت‌کردنتان نیز اختلالاتی ایجاد کنند. ارتودنسی دندان این فرصت را فراهم می‌کند که بتوانید در بازۀ زمانی معین به کمک ابزارهای ارتودنسی و ایجاد فشار مناسب روی دندان‌ها یا فک، به‌مرور آن‌ها را جابه‌جا کنید و درنهایت فک و دندان‌هایی یک‌دست و مرتب داشته باشید که نتیجه‌اش چیزی نیست جز سلامت دهان و دندان، لبخندی زیبا، گفتار روان، اعتمادبه‌نفس و تغذیۀ درست که می‌تواند بر بالابردن کیفیت زندگی‌تان اثر محسوسی بگذارد.

ارتودنسی

چه افرادی به درمان ارتودنسی دندان نیاز دارند؟ ارتودنسی چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟

به‌طورکلی همۀ افراد می‌توانند از درمان ارتودنسی سود ببرند، اما کسانی نیز هستند که به‌علت داشتن مشکلات پیچیده‌تر در دهان و دندان، بیشتر از بقیه به این درمان نیاز دارند. این افراد کسانی هستند که نامرتب‌بودن فک و دندان‌هایشان برایشان مشکلات جسمی نظیر تنفس دهانی، اختلال خواب، خرابی دندان‌ها و ناراحتی‌های گوارشی حاصل از اختلال در جویدن غذاها به وجود آورده است و همچنین باعث بروز مشکلات روحی‌ مثل کاهش‌ اعتمادبه‌نفس و خجالت‌کشیدن از خندیدن شده است. دندان‌های این افراد معمولا مشکلات زیر را دارد:

دندان‌های شلوغ و با تراکم زیاد (Teeth Crowding)

در چنین حالتی معمولا دندان‌ها روی هم قرار گرفته‌اند و نظم و ترتیب خاصی ندارند، به‌همین‌خاطر در جویدن غذاها یا گاززدن مشکلاتی به‌ وجود می‌آورند و مستعد پوسیدگی و آسیب هستند. شلوغی دندان‌ها در اکثر افراد به دلایل ژنتیکی و عدم تعادل بین اندازه فک و دندان ها ایجاد می‌شود و به‌جز آن می‌تواند حاصل برخی از عادت‌های غلط مثل مکیدن انگشت شست باشد. کسانی که چنین دندان‌هایی دارند در صدر لیست افراد راغب به درمان ارتودنسی‌ هستند.

دندان‌های کج (Crooked Teeth)

کج‌بودن دندان از دیگر مشکلاتی است که در خیلی از افراد وجود دارد و علت آن معمولا به وراثت مرتبط است، اما موارد دیگری مثل افتادن دندان‌های شیری زودتر از موعد، کوچک‌بودن فک و فشارآمدن به دندان‌ها، ضربه به صورت و… نیز باعث بروز این مشکل می‌شود. ازآنجاکه کج‌بودن دندان‌ها می‌تواند آسیب‌های زیادی از جمله بیماری لثه، پوسیدگی دندان‌ها، درد دندان و فک، مشکل در صحبت‌کردن و غذاخوردن به وجود بیاورد، درمان آن از طریق ارتودنسی ضروری است.

انواع بایت‌های دندانی (dental bites)

در برخی موارد فاصلۀ بین دندان‌های بالایی و پایینی مسئله‌ساز می‌شود که انواع آن از قرار زیر است:

  • کراس‌بایت (Crossbite)

در این حالت دندان‌های فک بالا و پایین هم‌راستا نیستند و زیادی به گونه یا زبان نزدیک‌اند.

  • دیپ‌بایت (Deepbite)

در حالت دیپ‌بایت دندان‌های فک بالا بیشتر از 2 میلی‌متر که اندازۀ طبیعی و نرمال است، دندان‌های پایینی را می‌پوشانند.

  • اوپن‌بایت (Openbite)

این ناهنجاری به حالتی گفته می‌شود که دندان‌های فک بالا و پایین به هم نمی‌رسند و بین‌شان فاصله وجود دارد.

  • آندربایت (Underbite)

این مشکل نوعی ناهنجاری در فک است که باعث می‌شود دندان‌های فک پایین جلوتر از دندان‌های فک بالا باشند.

  • اورجت (overjet)

در حالت اورجت دندان‌های فک بالا به‌مقدار قابل توجهی جلوتر از دندان‌های فک پایین هستند و فاصلۀ زیادی دارند.

دندان‌های فاصله‌دار (Spacing)

یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزۀ دهان و دندان وجود دارد، فاصلۀ بین دندان‌هاست که علاوه‌بر اثر منفی روی ظاهر می‌تواند در غذاخوردن و جویدن غذاها نیز مشکل ایجاد کند و همچنین به‌علت ماندن غذا بین دندان‌ها، آن‌ها را مستعد پوسیدگی می‌کند.

ظاهر نامناسب لبخند و چهره (Poor Aesthetics)

نقص در زیبایی یکی از نتایج داشتن دندان‌های نامرتب و دارای اشکال است که باعث می‌شود افراد زیادی به درمان ارتودنسی دندان روی بیاورند. یکی از کاربردهای مهم این درمان ایجاد یک لبخند زیبا و ظاهری دلنشین است.

انواع ارتودنسی دندان

امروزه این درمان دندانپزشکی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود تا بتواند پاسخگوی انواع نیازهای بیماران باشد. شما می‌توانید با مشورت ارتودنتیست خود و صلاح‌دید او یکی از روش‌های زیر را برای درمان دندان‌هایتان استفاده کنید:

ارتودنسی ثابت

در این روش ابزار ارتودنسی یا همان بریس (Brace) ارتودنسی که شامل اجزای مختلفی مثل براکت‌ها، سیم، بند، الاستیک و… است با چسب روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و در طول درمان نیازی به خارج‌شدن آن‌ها نیست. به‌همین‌دلیل به آن ارتودنسی ثابت می‌گویند. این نوع ارتودنسی انواعی دارد که عبارتند از:

  • ارتودنسی فلزی

بریس‌های فلزی سنتی که معمولا از فولاد ضدزنگ درجه یک ساخته می‌شوند از رایج‌ترین شیوه‌های ارتودنسی ثابت هستند. در این نوع ارتودنسی یک سیم نازک و براکت‌ها به دندان کمک می‌کنند که به جای درست خود منتقل شوند.

  • ارتودنسی سرامیکی

از دیگر انواع ارتودنسی ثابت ارتودنسی سرامیکی است که در آن از بریس سرامیکی استفاده می‌شود. درواقع ابزار آن مثل همان بریس فلزی سنتی است با این تفاوت که براکت‌ها از نوعی مادۀ سرامیکی شفاف ساخته می‌شوند که در نگاه اول شاید متوجه آن‌ها نشوید و به‌همین‌دلیل جزو یکی از پرطرفدارترین انواع ارتودنسی است.

  • ارتودنسی دیمون

یکی دیگر از روش‌های ارتودنسی که جزو زیرمجموعه‌های ارتودنسی ثابت است، ارتودنسی دیمون یا خودتنظیم است که همزمان با جابه‌جایی دندان‌ها به‌صورت خودکار تنگ‌تر می‌شود و فشار را تنظیم می‌کند. در این نوع ارتودنسی شما نیاز کمتری به مراجعه به دندانپزشکی دارید.

  • ارتودنسی لینگوال یا زبانی

ارتودنسی لینگوال یا همان ارتودنسی زبانی یکی دیگر از انواع ارتودنسی ثابت است که پشت دندان‌ها قرار می‌گیرد و این امکان را فراهم می‌کند که کسی متوجه وجود ابزار ارتودنسی در دهان شما نشود.

  • ارتودنسی رنگی

این نوع ارتودنسی درواقع روش مستقلی در ارتودنسی نیست و اصطلاحی در این درمان است که علت آن استفاده از الاستیک‌ها و کش‌های رنگی است.

ارتودنسی رنگی

ارتودنسی متحرک

در ارتودنسی متحرک برخلاف ارتودنسی ثابت، ابزار ارتودنسی به دندان شما چسبانده نمی‌شود. به‌همین‌خاطر می‌توانید هنگام مسواک‌زدن و تمیزکردن دندان‌ها یا وقت غذاخوردن آن را از دهان خارج کنید و دوباره سر جایش بگذارید. ۲ نوع از اصلی‌ترین دستگاه‌های ارتودنسی متحرک عبارتند از:

  • الاینرها

الاینر یا اینویزالاین نوعی پلاک شفاف است که روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و به‌علت قالب خاصی که دارد قابل‌تشخیص و مشاهده نیست. این پلاک به‌مرور باعث مرتب‌شدن دندان‌ها می‌شود و هر ۲ هفته یک‌بار نیاز به تعویض دارد.

  • ریتینرها

ریتینر یا تثبیت‌کنندۀ ارتودنسی ابزاری است که بعد از اتمام دورۀ درمان با بریس‌ها، روی دندان‌ها قرار می‌گیرد تا درمان شما تثبیت شود چراکه تا مدتی بعد از ارتودنسی امکان بازگشت و جابه‌جایی دندان‌ها وجود دارد. ریتینرها از وقوع چنین مسئله‌ای جلوگیری می‌کنند و بعد از مدتی می‌توانید آن‌ها را بردارید.

ارتودنسی نامرئی دندان

در این شیوۀ ارتودنسی، ابزارهای ارتودنسی از نوع الاینرها و لینگوال یا زبانی است که معمولا کسی متوجه آن نمی‌شود و به‌همین‌دلیل به آن ارتودنسی نامرئی می‌گویند.

مراحل انجام ارتودنسی دندان چیست؟ دندان‌ها چطور با ارتودنسی مرتب می‌شوند؟

درمان ارتودنسی از جمله درمان‌هایی است که نوع ابزار انتخابی و برنامۀ درمان برای هر شخص با توجه به مشکلات دندان‌هایش می‌تواند متفاوت باشد. اما به‌طورکلی می‌توان برای این درمان 8 مرحله در نظر گرفت که از قرار زیر است:

مرحلۀ اول: معاینه و مشاوره

مشاوره اولین گام در درمان ارتودنسی دندان است که در این مرحله شما باید به کلینیک دندانپزشکی صدف مراجعه کنید تا متخصص، دندان‌های شما را معاینه و بررسی کند. این کار کمک می‌کند که متخصص، مشکلات دندان‌های شما را شناسایی کند و بعد از شنیدن نیازها و انتظاراتتان از درمان، بهترین برنامۀ درمانی را برای شما در نظر بگیرد، چراکه تنها هدف ما نشاندن لبخند رضایت بر لب‌های شماست و می‌خواهیم که با دل و خاطری آسوده، دورۀ درمان خود را سپری کنید.

مرحلۀ دوم: عکس‌برداری از دندان‌ها

دومین مرحله، تهیۀ عکس رادیولوژی و یا فوتوگرافی (عکس رنگی) از دندان‌هاست. این کار به ارتودنتیست شما کمک می‌کند که بتواند موقعیت دندان‌ها و ریشه‌های آن‌ها را به‌خوبی مشاهده و بررسی و بهترین نوع ارتودنسی که مناسب وضعیت دندان‌های شماست را انتخاب کند.

مرحلۀ سوم: قالب‌گیری دندان‌ها

در این مرحله متخصص از دندان‌هایتان قالب‌گیری می‌کند تا بتواند وضعیت دهان و دندان را از نظر مشکلاتی مثل فاصلۀ دندان‌ها و جلو و عقب‌بودنشان یا وضعیت فک و… بررسی کند. این کار به‌منظور ساخت دستگاه ارتودنسی متناسب با دندان‌های شما صورت می‌گیرد.

مرحلۀ چهارم: ترمیم و تمیزکردن دندان‌ها

مرحلۀ بعد از قالب‌گیری، ترمیم و تمیزکردن دندان‌هاست. در این مرحله متخصص بار دیگر دندان‌های شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و همۀ دندان‌هایی که نیاز به ترمیم یا درمان ریشه دارند را شناسایی و درمان می‌کند. بدین ترتیب شما بعد از ترمیم و تمیزکردن و شست‌وشوی کامل دندان‌ها ، برای انجام ارتودنسی آماده می‌شوید.

مرحلۀ پنجم: نصب ابزار و دستگاه ارتودنسی

در پنجمین مرحلۀ، شما آماده‌اید تا دستگاه ارتودنسی خود را دریافت کنید. در این مرحله، متخصص دستگاه ارتودنسی مختص شما را که پیش از این با مشورت او بهترینش را از نظر کارایی و هزینه با توجه به شرایط دهان و دندان‌های خود انتخاب کرده‌اید، روی دندان‌هایتان قرار می‌دهد و مهم‌ترین گام درمان شما برداشته می‌شود.

مرحلۀ ششم: مراقبت‌های حین درمان ارتودنسی

یکی از مراحلی که در اثربخشی و حفظ درمان شما بسیار مهم است مراقبت‌های پس از ارتودنسی دندان است. در این مرحله شما باید نکاتی را در حوزۀ بهداشت و تغذیه و فعالیت‌های روزمرۀ خود رعایت کنید که به این ترتیب است:

  • مسواک‌زدن و کشیدن نخ دندان پس از هر وعدۀ غذایی
  • استفاده از مسواک نرم و مناسب
  • یادگیری روش درست مسواک‌زدن در دورۀ درمان ارتودنسی
  • استفاده از خمیردندان‌های ضدباکتری و حاوی فلوراید
  • پرهیز از خوردن غذاهای سفت و چسبناک و قندی
  • پرهیز از فعالیت‌های شدید
  • خودداری از انجام ورزش‌هایی که باعث ضربه‌خوردن به دندان می‌شوند مانند ورزش‌های رزمی
  • مراقبت از براکت‌ها و شست‌وشوی صحیح سیم و براکت و فاصلۀ میان آن‌ها و دندان‌ها
  • پرهیز از خوردن غذاهای رنگی
  • داشتن یک برنامۀ غذایی نرم
  • استفاده از مسکن‌ها برای کاهش درد روزهای اول

این مراقبت‌ها که بسیار ساده به‌ نظر می‌رسند نقش بسیار مهمی در تکمیل درمان شما دارند و هرگونه سهل‌انگاری و غفلت از آن‌ها می‌تواند باعث آسیب‌دیدن دهان و لثه و زبان و دندان شما شود. پوسیدگی و لک‌شدن دندان‌ها، شکستن براکت‌ها و آسیب دیدن دهان و دندان، بوی بد دهان، التهاب و عفونت لثه، طولانی‌شدن دورۀ درمان و بازگشت دندان‌ها به حالت قبل، تنها بخشی از آسیب‌هایی‌ است که درصورت عدم مراقبت در دورۀ درمان ارتودنسی دندان به آن‌‌ها دچار می‌شوید.

مرحلۀ هفتم: مراجعۀ منظم به ارتودنتیست

مرحلۀ دیگر درمان شما مراجعۀ منظم به ارتودنتیست است که باید طبق برنامه‌ای که او برای شما تعیین کرده است انجام شود. در این مراجعات، متخصص با بررسی وضعیت درمان و تنظیم براکت‌ها و انجام کارهای لازم کمک می‌کند که فشار مناسب به دندان‌های شما وارد شود و مسیر مرتب‌شدن و زیبایی را با سرعت مناسبی طی کنند.

مرحلۀ هشتم: اتمام درمان و استفاده از ریتینرها

بعد از اتمام دورۀ درمان دیگر وقت آن می‌رسد که دستگاه ارتودنسی و براکت‌ها و … از روی دندان‌های شما برای همیشه برداشته شوند. ارتودنتیست این کار را برایتان انجام می‌دهد و حالا می‌توانید از تماشای نتیجۀ کار و دندان‌های مرتب خود لذت ببرید. در این مرحله یک کار دیگر هم انجام می‌شود و آن قرارگرفتن ریتینر یا همان تثبیت‌کنندۀ دندان است که باعث می‌شود دندان‌های شما حرکت نکنند و درمان حفظ شود. بعد از گذراندن یک دوره استفاده از این تثبیت‌کننده‌ها تحت نظر متخصص خود می‌توانید دیگر از آن‌ها استفاده نکنید.

ارتودنسی دندان چقدر طول می‌کشد؟

طول درمان معمولا به شرایط دهان و دندان شما و روش ارتودنسی که استفاده می‌کنید بستگی دارد و به‌همین‌خاطر برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد اما به‌طور کلی میانگین مدت‌زمان انجام این درمان بین 6 ماه تا 3 سال است.

مزایای ارتودنسی دندان

این درمان مثل همۀ روش‌های درمانی دیگر دارای مزایای بسیار و اندکی معایب است که در ادامه با مهم‌ترین مزایای این درمان آشنا می‌شویم:

کمک به سلامت دهان و دندان

دندان‌های نامنظم و به‌هم‌ریخته محل مناسبی برای تجمع غذا و باکتری‌های مضر هستند و به همین دلیل این‌گونه دندان‌ها بسیار مستعد پوسیدگی و خرابی ریشه‌اند و می‌توانند به لثه‌ها نیز آسیب بزنند. ارتودنسی دندان با صاف‌کردن و چینش سالم و درست دندان‌ها از بروز این‌گونه آسیب‌ها جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود سلامت دهان و دندان شما حفظ شود.

بهبود عملکرد فک و دندان‌ها هنگام جویدن غذا و صحبت‌کردن

یکی دیگر از نتایج داشتن دندان‌های به‌هم‌ریخته اختلال در جویدن غذا و ایجاد مشکلات گوارشی است. همچنین می‌تواند گفتار شما را نیز تحت تاثیر قرار بدهد و باعث بیانی ناواضح و ناسالم شود. ارتودنسی با مرتب‌کردن دندان‌ها به عملکرد درست آن‌ها کمک می‌کند و باعث می‌شود این مشکلات کاملا حل شوند.

افزایش اعتماد‌به‌نفس

هیچ‌چیز مثل داشتن دندان‌های نامرتب و فک نامیزان، نمی‌تواند روی لبخند شما و زیبایی‌اش اثر منفی بگذارد و اعتمادبه‌نفستان را خدشه‌دار کند. درمان ارتودنسی دندان با نظم‌بخشیدن و زیباسازی دندان‌ها به شما کمک می‌کند که لبخندی زیبا و گفتاری سالم داشته باشید و اعتماد‌به‌نفستان افزایش چشم‌گیری پیدا کند.

بعد از ارتودنسی دندان

معایب ارتودنسی دندان

افزون بر مزایای گفته‌شده، درمان ارتودنسی دندان معایبی نیز دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

ظاهر نه‌چندان زیبای ابزار ارتودنسی

بااینکه نتیجۀ درمان ارتودنسی بسیار زیباست اما ابزارهایی که برای درمان به‌کار می‌رود ظاهر چندان زیبا و چشم‌گیری ندارند و این می‌تواند برای بعضی از افراد ناخوشایند باشد.

طولانی‌بودن دورۀ درمان ارتودنسی دندان

ارتودنسی برخلاف اکثر درمان‌های دندانپزشکی درمانی یک‌باره و کوتاه‌مدت نیست و باید زمان بیشتری برایش بگذارید.

پرهیزهای غذایی

یکی دیگر از معایب این درمان پرهیزهای غذایی طولانی‌مدت است که باید از خوردن غذاهای ترد و سفت و شیرین و… خودداری کنید تا دندان‌ها و براکت‌ها دچار مشکل نشوند.

دشوارشدن رعایت بهداشت

در زمان ارتودنسی مسواک‌زدن و کشیدن نخ دندان با زحمت بیشتری همراه است و شما باید به شیوۀ خاصی دندان‌ها و براکت‌ها و سیم ارتودنسی را تمیز کنید.

ارتودنسی دندان چه عوارضی دارد؟

درمان ارتودنسی دندان ممکن است شما را با عوارضی نیز مواجه کند که شایع‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • احساس درد خفیف در دندان و فک

این دردهای خفیف در ابتدای درمان یا در طول درمان طبیعی هستند و علت آن قرارگرفتن دستگاه ارتودنسی و جابه‌جایی دندان‌هاست که به‌مرور بهتر می‌شود. گاهی ممکن است به سردرد نیز منجر شوند که برای کاهش درد می توانید از مسکّن‌ها استفاده کنید اما اگر دردتان زیاد و غیرقابل تحمل شد نیاز است به کلینیک مراجعه کنید تا متخصص‌تان بررسی‌های لازم را انجام بدهد و اگر نیاز به جابه‌جایی بریس است، این کار را بکند.

  • ایجاد خراش و زخم در دهان

از آنجا که در درمان ارتودنسی یک جسم خارجی وارد دهان شما می‌شود می‌تواند زخم‌ها و خراش‌های کوچکی در درهانتان ایجاد کند. این زخم‌ها و خراشیدگی‌ها موقت هستند و بعد از چند روز که دهان شما به ابزار ارتودنسی عادت کند، خودبه‌خود برطرف می‌شوند.

  • عفونت لثه

یکی از عوارضی که ممکن است بعضی از افراد با آن مواجه شوند عفونت و التهاب لثه است که در پی سهل‌انگاری در انجام مراقبت‌های هنگام ارتودنسی دندان رخ می‌دهد.

  • کاهش وزن و لاغری موقت

ازآنجاکه از همان ابتدای درمان باید در رژیم غذایی خود تغییر ایجاد کنید و برخی غذاها را حذف کنید، ممکن است بدنتان با کاهش وزن مواجه شود که این مسئله موقت است و با جایگزین‌کردن غذاها به روال همیشگی خود برمی‌گردید.

ارتودنسی دندان در کودکی به چه صورت است؟ کودکان را باید از چه سنی نزد متخصص ارتودنتیست ببریم؟

بهترین زمان برای انجام ارتودنسی در کودکان و نوجوانان یکی از مواردی است که متخصصین در آن اختلاف نظر دارند. برخی موافق ارتودنسی زودهنگام هستند و برخی نه! اما به‌طورکلی بهترین زمان برای انجام ارتودنسی قبل از بلوغ بچه‌ها در بازۀ سنی 9 تا 14 سالگی است چراکه در این دوره فک ها و دندان‌ها برای جابه‌جایی انعطاف بیشتری دارند و می‌توان بهتر آن‌ها را مدیریت کرد.

آیا درمان ارتودنسی در سنین بالا امکان‌پذیر است؟

انجام ارتودنسی دندان در سنین مختلف حتی تا 80 سالگی نیز امکان‌پذیر است و تنها نکته‌ای که دربارۀ انجام آن در سنین بالا وجود دارد این است که دارای محدودیت‌های بیشتری نسبت به ارتودنسی در سنین پایین است و به‌علت ضخامت استخوان فک و قرارگرفتن طولانی‌مدت دندان‌ها در وضعیت ناموزون خود، دورۀ درمان طولانی‌تر خواهد بود.

اگر براکت شل شود چه اتفاقی می‌افتد؟

در برخی موارد به‌دلیل سهل‌انگاری در مراقبت‌های هنگام ارتودنسی یا جابه‌جایی مداوم دندان‌ها ممکن است براکت‌های شما شل شوند. در چنین شرایطی فوراً با ارتودنتیست خود تماس بگیرید تا در اولین فرصت به کلینیک مراجعه کنید و مشکل برطرف شود. در این فاصله برای جلوگیری از هرگونه آسیب، می‌توانید از موم‌های ارتودنسی برای ثابت‌نگه‌داشتن براکت‌ها استفاده کنید.

آیا وسایل ارتودنسی در نواختن آلات موسیقی مشکلی ایجاد می‌کنند؟

ارتودنسی مشکلی برای نواختن آلات موسیقی ایجاد نمی‌کند، هرچند ممکن است در ابتدا به‌دلیل عادت‌نداشتن به این وضعیت نواختن برایتان دشوار باشد اما بعد از مدت کوتاهی عادت می‌کنید و متوجه می‌شوید که چطور می‌توانید این کار را انجام بدهید.

قبل و بعد ارتودنسی

سخن پایانی

ارتودنسی دندان یک روش درمانی مفید و کاربردی برای درمان دندان‌های شلوغ، کج، فاصله‌دار و انواع بایت‌های دندانی در سنین مختلف است که جزو درمان‌های پرطرفدار در کلینیک دندانپزشکی صدف به شمار می‌رود. این شیوۀ درمانی به کمک ابزارهای مخصوص خود که انواع مختلفی دارند انجام می‌شود و در طول زمان با ایجاد یک فشار مناسب به منظم‌کردن دندان‌ها می‌پردازد. از جمله مزایای این درمان می‌توان به کمک به سلامت دهان و دندان و بهبود عملکرد دندان‌ها هنگام غذاخوردن و… اشاره کرد و از معایب آن می‌توان به طولانی‌بودن دورۀ درمان و کاهش وزن حاصل از تغییر برنامۀ غذایی و… اشاره کرد. در این مقاله کوشیدیم به بررسی این موارد بپردازیم و توضیح جامع و کاملی از درمان ارتودنسی دندان در اختیار شما قرار دهیم.

تماس
واتس اپ
مسیریابی
نوبت دهی آنلاین