پرش لینک ها

ایمپلنت دندان چیست؟

همه‌چیز دربارۀ ایمپلنت و مراحل انجام آن

آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده است که یک یا چند دندان‌ خود را از دست بدهید و به فکر جبران آن باشید؟ ایمپلنت دندان یا کاشت دندان یکی از روش‌های درمانی زیبایی در دندانپزشکی است که به شما کمک می‌کند جای خالی دندان‌هایی را که بر اثر حادثه یا کشیدن و جراحی از دست داده‌اید پر کنید و بدین‌ترتیب از آسیب‌هایی مثل حرکت و جابه‌جایی سایر دندان‌ها، مشکل در جویدن غذا و ناراحتی‌های گوارشی، به‌هم‌خوردن زیبایی لبخند و… جلوگیری کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر دربارۀ درمان ایمپلنت و مزایا و معایب آن با کلینیک دندانپزشکی صدف همراه باشید و این مقاله را تا انتها بخوانید.

ایمپلنت دندان چیست؟

انسان‌ها به‌دلایل مختلفی مثل تصادفات رانندگی، افتادن از بلندی، ورزش‌های رزمی، عدم رعایت بهداشت، جراحی، عوامل وراثتی و … ممکن است یک یا چند دندان خود را از دست بدهند. ازدست‌دادن دندان‌ها به‌دلیل نقصی که در ظاهر و لبخند ایجاد می‌کند و مشکلاتی که در غذاخوردن و گاززدن به وجود می‌آورد می‌تواند برای بسیاری از افراد ناخوشایند باشد و باعث کاهش‌ اعتمادبه‌نفس و بروز مشکلات گوارشی در آن‌ها بشود. درمان ایمپلنت این فرصت را فراهم کرده است که با کاشت یک ریشه و تاج مصنوعی مشابه دندان‌ طبیعی، این مشکلات حل شوند و بیماران بتوانند علاوه‌بر حفظ زیبایی لبخندشان از سلامت جسمانی خود نیز مراقبت کنند.

ایمپلنت دندان

اجزای ایمپلنت دندان: ایمپلنت از چه چیزهایی تشکیل می‌شود؟

ایمپلنت به‌طور کلی از 3 قسمت تشکیل می‌شود که عبارتند از فیکسچر، اباتمنت و تاج. در ادامه به هر یک از این اجزا می‌پردازیم تا بهتر متوجه بشویم کاربرد آن‌ها در درمان ایمپلنت چیست و چگونه عمل می‌کنند.

فیکسچر

فیکسچر که گاهی به آن پست ایمپلنت یا پایۀ ایمپلنت نیز می‌گویند، یک پیچ فلزی تقریبا مخروطی شکل است که به‌عنوان ریشۀ مصنوعی دندان در استخوان فک جای‌گذاری می‌شود. فیکسچرها که از جنس تیتانیوم هستند در قطرهای مختلفی موجودند تا مناسب‌ترین آن‌ها برای هر بیمار با توجه به وضعیت دهان و دندان‌هایش استفاده شود. این ریشۀ فلزی پس از مدتی با استخوان فک بیمار ادغام می‌شود و مثل ریشۀ طبیعی دندان عمل می‌کند.

اباتمنت

اباتمنت قطعۀ اتصال فلزی کوچکی است که یک طرف آن طوری طراحی شده است که به فیکسچر پیچ شود و سمت دیگر آن قابلیت چسبانده‌شدن به تاج مصنوعی دندان را دارد. این قطعه که جنس آن مانند فیکسچر از تیتانیوم است،  بنابر تکنیکی که دندانپزشک استفاده می‌کند می‌تواند همزمان با فیکسچر قرار داده شود یا بعد از پیوندخوردن استخوان و فیکسچر، روی آن نصب شود.

تاج مصنوعی

سومین بخش ایمپلنت دندان تاج مصنوعی یا همان پروتز است که از طریق اباتمنت به فیکسچر متصل می‌شود. این تاج که معمولا از مواد مختلفی مثل چینی پرسلن و… ساخته می‌شود، از نظر ظاهری کاملا شبیه سایر دندان‌های طبیعی است و کسی نمی‌تواند متوجه مصنوعی‌بودن آن شود. این تاج به‌قدر کافی محکم است و درصورت مراقبت درست، سالیان سال در دهان، سالم باقی می‌ماند.

شرایط ایمپلنت دندان چیست و ایمپلنت برای چه کسانی مناسب است؟

تقریبا هر کسی که یک یا چند یا همۀ دندان‌هایش را از دست داده است می‌تواند کاندیدای کاشت دندان باشد و بسیار نادر است که کسی نتواند این عمل را انجام دهد. اما اگر بخواهیم برای انجام آن شرایطی در نظر بگیریم، 4 عامل زیر در یافتن پاسخ این سوال که آیا فرد برای انجام ایمپلنت واجد شرایط است یا خیر، کمک‌کننده است.

سلامت لثه و استخوان فک

برای انجام ایمپلنت، سلامت و بهداشت عمومی دهان و دندان بسیار ضروری است و مهم‌تر از آن لثه و استخوان فک نیز باید کاملا سالم باشند؛ چراکه این دو نقش حیاتی و مهمی در عمل کاشت دندان دارند. ازآنجاکه پایۀ ایمپلنت در فرایندی به‌نام osseointegration با استخوان فک ترکیب می‌شود، استخوان فک باید متراکم باشد تا این عمل به‌خوبی روی آن پیاده شود. در غیر این صورت برای ایمپلنت باید از پیوند استخوان استفاده کرد. علاوه‌بر استخوان فک، بافت لثۀ فرد نیز به‌عنوان بستر دندان، باید سالم و عاری از هرگونه بیماری و التهاب و عفونت باشد.

سن و رشد صورت

ایمپلنت دندان به یک پایۀ محکم و ثابت برای ماندگاری خود نیاز دارد و هرگونه تغییر در شکل و اندازۀ فک می‌تواند روی این درمان اثر منفی بگذارد و آن را بی‌نتیجه کند. به‌همین‌دلیل معمولا دندانپزشکان از انجام ایمپلنت برای بیماران زیر 18 سال امتناع می‌کنند.

داروهای فعلی

یکی دیگر از شرایطی که در درمان ایمپلنت باید به آن توجه داشت، داروهای مصرفی کاندیدای کاشت است. ازآنجاکه برخی از داروها عوارضی دارند که ممکن است با این درمان تداخل پیدا کند، فرد باید حتما دندانپزشک خود را در جریان داروهایی که می‌خورد قرار بدهد و از مصرف داروهایی مثل آسپرین که باعث تشدید خونریزی می‌شوند، خودداری کند.

سایر عوامل

به‌غیر از ۳ عامل پیشین، موارد دیگری هم هستند که می‌توانند در انجام عمل ایمپلنت تعیین‌کننده باشند. این عوامل که به‌عنوان عوامل خطر شناخته می‌شوند عبارتند از:

  • مصرف دخانیات و تنباکو که باعث خشکی دهان و جلوگیری از بهبود بافت لثه و استخوان می‌شوند.
  • ابتلا به بیماری‌های سیستمیک مانند دیابت، پارکینسون، بیماری‌های خودایمنی و پوکی استخوان که باعث تشدید عوارض ایمپلنت می‌شود یا بیماری‌های روانی که در آن بیمار قادر به انجام مراقبت‌های پس از ایمپلنت نیست.

بنابر آنچه گفته شد بزرگسالانی که از سلامت لثه و فک برخوردار باشند و بیماری‌ها و داروهای مصرفی‌شان تداخلی با ایمپلنت نداشته باشد، بهترین کیس‌ها برای انجام ایمپلنت دندان هستند.

قبل و بعد ایمپلنت

مراحل ایمپلنت دندان چیست؟ ایمپلنت دندان چگونه انجام می‌شود؟

ایمپلت دندان به‌عنوان درمانی که طولانی‌مدت است و می‌تواند تا چندین ماه نیز طول بکشد، به‌طور کلی در 5 مرحلۀ زیر انجام می‌شود:

مرحلۀ اول: معاینه و مشاوره

اولین مرحله برای انجام ایمپلنت دندان مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی خوب و معتبر مثل کلینیک دندانپزشکی صدف است تا متخصص بتواند شرایط دهان و دندان بیمار را بررسی کند و مشخص کند کدام دندان‌ها نیاز به ایمپلنت دارند. بعد از بررسی‌های لازم، دندانپزشک برنامۀ درمان و مدت‌زمان آن را تعیین می‌کند و فرایند ایمپلنت و مراحل بعدی آن طبق این برنامه انجام می‌شود.

مرحلۀ دوم: کشیدن دندان‌ها یا ریشه‌های نهفته

در مرحلۀ دوم از مراحل ایمپلنت، اگر بیمار دندان آسیب‌دیده‌ای دارد که می‌خواهد به‌جای آن از کاشت دندان استفاده کند یا ریشۀ دندان ازدست‌رفته هنوز در فک باقی‌مانده است، دندانپزشک آن را به‌طور کامل خارج می‌کند و به بررسی حفرۀ به‌جامانده می‌پردازد تا اگر آمادگی لازم برای ایمپلنت را داشت این کار را انجام دهد و اگر نه سراغ اقدامات جانبی برود تا فک آمادۀ دریافت ایمپلنت شود.

مرحلۀ سوم: قراردادن فیکسچر و پیوند استخوان

در این مرحله بیمار ممکن است با دو وضعیت روبه‌رو شود. در وضعیت اول استخوان فک بیمار استحکام و تراکم کافی برای دریافت ایمپلنت را دارد که دندانپزشک فیکسچر یا همان پایۀ ایمپلنت را طی یک جراحی کوچک درون فک قرار می‌دهد و به آن زمان می‌دهد که با استخوان‌های اطراف پیوند بخورد.

در وضعیت دوم استخوان فک بیمار ظرفیت کافی برای دریافت فیکسچر را ندارد بنابراین باید عمل پیوند استخوان انجام شود و بعد از انجام آن باید به فک مدتی زمان داد تا التیام پیدا کند و آمادۀ نصب فیکسچر شود که این پروسه ممکن است چند ماه طول بکشد. بعد از آن فیکسچر نصب می‌شود و وقتی پیوند آن با استخوان فک صورت گرفت، بیمار آمادۀ مرحلۀ بعدی درمان است.

مرحلۀ چهارم: قراردادن اباتمنت و قالب‌گیری برای ساخت روکش

در مرحلۀ چهارم پس از پیوند کامل فیکسچر و استخوان فک، زمان نصب اباتمنت فرامی‌رسد. این رابط فلزی کمک می‌کند که تاج مصنوعی و پایۀ فلزی در نهایت استحکام به هم متصل شوند. بعد از قراردادن اباتمنت، نوبت قالب‌گیری است که برای آماده‌کردن تاج مصنوعی انجام می‌شود.

مرحلۀ پنجم: وصل‌کردن روکش دائمی به فیکسچر و اتمام درمان

بعد از انجام همۀ موارد ذکرشده، درمان به آخرین مرحلۀ خود می‌رسد؛ یعنی وصل‌کردن روکش دائمی یا همان تاج به پایه. این تاج بنابر صلاح‌دید دندانپزشک یا با چسب قوی یا با پیچ به اباتمنت وصل می‌شود و درنهایت بیمار دندانی زیبا مشابه سایر دندان‌های طبیعی خود خواهد داشت.

ایمپلنت فوری یا یک روزه چیست؟

ایمپلنت فوری یا همان immediate implant، به ایمپلنتی گفته می‌شود که بلافاصله بعد از کشیدن دندان در حفره‌ای که ایجاد شده است، انجام می‌شود. در این روش دندانپزشک از بافت استخوانی بیمار که هنوز تحلیل نرفته است استفاده می‌کند و پایۀ ایمپلنت را درون آن قرار می‌دهد. از مزایای این روش می‌توان به کوتاه‌بودن مدت درمان، راحتی بیمار و به‌هم‌نخوردن ظاهر لبخند و ترتیب دندان‌ها اشاره کرد.

عکس cbct چیست؟

عکس‌برداری از دندان‌ها برای بررسی وضعیتشان، معمولا با اشعۀ ایکس معمولی انجام می‌شود. در برخی موارد دندانپزشک برای بررسی بهتر و دقیق‌تر عکس cbct را توصیه می‌کند که نوع خاصی از عکسبرداری است و به کمک آن می‌توان تصویر دقیق‌تری از دندان‌ها، ریشه‌ها، کانال‌های عصبی، استخوان فک و… تهیه کرد.

cbct

مزایا و معایب ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت نیز مانند هر درمان دیگری دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به هر یک از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. آگاهی از این مزایا و معایب به بیمار کمک می‌کند بداند که قرار است با چه چیزی روبه‌رو شود و با خیال آسوده‌تری برای درمان اقدام کند.

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت به‌عنوان قله‌ای در عرصۀ استفاده از پروتزهای مصنوعی دارای مزایای بسیاری است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

زیبایی ظاهری

ایمپلنت دندان ظاهری بسیار زیباتر و طبیعی‌تر از سایر پروتزها دارد و این مسئله در کنار استحکامی که دارد،  باعث می‌شود تفاوت چندانی با دندان‌های طبیعی نداشته باشد و لبخند زیبای فرد حفظ ‌شود.

پایداری و استحکام

برخلاف پروتزهای کامل که حرکت می‌کنند و ممکن است بیماران در استفاده از آن‌ها به زحمت بیفتند، ایمپلنت دارای استحکام زیادی است و هیچ‌گونه حرکت و ضعفی ندارد؛ در نتیجه بیمار می‌تواند مثل یک دندان طبیعی از آن استفاده کند، بخندد، غذاها را بجود و صحبت کند. دندان کاشته‌شده هیچ اختلالی در انجام این کارها ایجاد نمی‌کند.

جلوگیری از تحلیل استخوان فک

وقتی دندانی از دست می‌رود و کشیده می‌شود، استخوان فک به‌طور طبیعی شروع به تحلیل‌رفتن و نازک‌شدن می‌کند. با انجام ایمپلنت فرد می‌تواند از این آسیب جلوگیری کند چراکه پایۀ ایمپلنت یا همان فیکسچر مثل ریشۀ دندان طبیعی، ساختار استخوانی فک را حفظ می‌کند.

دوام و عمر زیاد

برخلاف سایر روش‌های جایگزین‌کردن دندان‌های ازدست‌رفته که بعد از گذشت زمان آسیب می‌بینند و از بین می‌روند ایمپلنت دندان این قابلیت را دارد که با مراقبت صحیح چندین دهه دوام بیاورد و بدون تغییر باقی بماند.

کمک به حفظ سایر دندان‌ها

برای انجام ایمپلنت نیازی نیست که ساختار سایر دندان‌ها را دچار تغییر کرد و به همین دلیل این روش هیچ آسیبی به دندان‌های دیگر نمی‌زند و علاوه‌برآن به‌دلیل اینکه فضای خالی دندان‌های کشیده‌شده را پر می‌کند از جابه‌جایی و حرکت بقیۀ دندان‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

معایب ایمپلنت دندان

علاوه‌بر مزیت‌هایی که پیش‌تر از آن سخن گفتیم، ایمپلنت دندان معایبی نیز دارد که البته دربرابر مزیت‌هایش خیلی قابل توجه نسیتند اما اشاره به آن‌ها ضروری است. این معایب عبارتند از:

هزینه

ایمپلت دندان چندان درمان ارزان‌قیمتی نیست و در مقایسه با سایر درمان‌ها مثل پروتز کامل، درمان پرهزینه‌ای به شمار می‌رود.

طول درمان

درمان ایمپلنت درمانی زمان‌بر است و نیاز به ویزیت‌های متعدد دارد که درصورت بروز هرگونه مشکل و عارضه، ممکن است این پروسه طولانی‌تر نیز شود.

جراحی و دورۀ نقاهت طولانی

یکی دیگر از معایب کاشت دندان این است که روشی تهاجمی‌ به شمار می‌رود و بیمار باید تحت جراحی قرار بگیرد تا عمل کاشت و نصب پایۀ ایمپلنت انجام شود. به‌دلیل انجام این جراحی و مراقبت‌های بهداشتی و غذایی بعد از آن که برای جلوگیری از عفونت‌ها و التهاب‌ها ضروری است، دورۀ نقاهت آن نیز طولانی است.

وابسته‌بودن به شرایطی خاص

همۀ کسانی که دندان‌هایشان را از دست داده‌اند نمی‌توانند کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان باشند و باید شرایط آن را داشته باشند؛ به‌همین‌دلیل این درمان برای همه مناسب نیست و وابسته‌بودنش به برخی شرایط، از دیگر معایب آن به شمار می‌رود.

ایمپلنت دندان

آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟ ایمپلنت دندان چند سال دوام دارد؟

این درمان جزو درمان‌های بادوام در دندانپزشکی به شمار می‌رود که ماندگاری آن را تا 25 سال و حتی بییشتر تخمین زده‌اند، اما این زمان تنها یک تخمین است و درصورت مراقبت‌ درست از دندان کاشته‌شده این دندان می‌تواند دهه‌ها دوام بیاورد و مثل دندان‌های طبیعی عمل کند. ماندگاری ایمپلنت وابسته به شرایطی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • سن

سن‌ بیمار عامل تعیین‌کننده‌ای در حفظ ایمپلنت است چراکه هرچه سن بالاتر برود ممکن است روی تراکم استخوان و بافت لثه اثر بگذارد و از کیفیت و ماندگاری درمان بکاهد.

  • کیفیت استخوان

ایمپلنت برای ماندگاری خود نیاز به بافت استخوانی محکمی دارد که بتواند در آن ثابت باقی بماند. درصورت پایین‌بودن تراکم استخوان ممکن است ایمپلنت زودتر از بین برود.

  • عادات روزمره

برخی عادات مضر روزانه مثل دندان‌قروچه، فشارآوردن به دندان، شکستن آجیل مخصوصا گردو و فندق و پسته با دندان و مواردی از این دست می‌تواند باعث شکسته‌شدن تاج دندان کاشته‌شده بشود و درمان را بی‌نتیجه کند.

  • بهداشت دهان و دندان

از دیگر عوامل موثر در ماندگاری ایمپلنت رعایت بهداشت دهان و دندان است که فرد باید حداقل 2 بار در روز از مسواک و نخ‌دندان استفاده کند تا از تجمع باکتری‌ها و ایجاد عفونت جلوگیری شود.

  • کیفیت ایمپلنت و مهارت دندانپزشک

کیفیت مواد استفاده‌شده در ایمپلنت نیز روی ماندگاری درمان اثرگذار است. ایمپلنت‌هایی که از مواد بی‌کیفیت درست شده‌اند و ساختار استانداردی ندارند می‌توانند زود از بین بروند. همچنین مهارت دندانپزشک در کاشت دندان و به‌کاربردن این ابزار نیز عامل تعیین‌کننده‌ای است.

آیا می‌شود همۀ دندان‌ها را ایمپلنت کرد؟

بله! برای کسانی که همۀ دندان‌های خود را از دست داده‌اند، ۲ راه وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از دندان مصنوعی است و دیگری ایمپلنت دندان که ایمپلنت روش پایدارتر و مطمئن‌تری است؛ چراکه برخلاف دندان مصنوعی، ثابت است و برای خوردن غذا و حرف‌زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان مشکلی به وجود نمی‌آورد.

ایمپلنت دندان چه عوارضی دارد؟

ایمپلنت دندان معمولا عوارض و خطر خاصی ندارد و بسیار نادر است که بیماری بعد از درمان دچار مشکلات جدی شود اما در برخی بیماران عارضه‌هایی دیده شده است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

درد بعد از ایمپلنت

از آنجا که در این درمان بیمار یک جراحی را تجربه می‌کند طبیعی است که بعد از آن تا چند روز در ناحیۀ جراحی‌شده احساس درد داشته باشد. این درد معمولا غیرقابل‌تحمل نیست و با مسکّن‌هایی مثل ژلوفن قابل کنترل است اما درصورتی‌که این دردها شدید و غیرقابل‌تحمل شدند باید از طریق دندانپزشک و کلینیک، آن را پیگیری کرد.

واکنش‌های آلرژیک بعد از ایمپلنت

در موارد بسیار نادر ممکن است بیمارانی که به فلزات حساسیت دارند، نسبت به قطعات فلزی ایمپلنت نیز واکنش‌های آلرژیک را تجربه کنند. این واکنش‌ها شامل مواردی مثل احساس خارش، کهیر، سوزش و… است که باید فوراً دندانپزشک را از این عارضه مطلع کرد تا اقدامات لازم انجام شود.

عفونت بعد از ایمپلنت

گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلفی مثل رعایت‌نکردن بهداشت و… در لثۀ اطراف محل ایمپلنت عفونت ایجاد شود که با علائمی مثل قرمزی، تورم و درد قابل شناسایی است. این عفونت‌ها معمولا با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شوند.

آسیب به عصب بعد از ایمپلنت

از دیگر عارضه‌هایی که ممکن است برخی بیماران با آن مواجه شوند آسیب‌های عصبی است که بر اثر کاشت عمیق پایۀ ایمپلنت در استخوان فک و آسیب‌زدن به عصب‌های آن بخش به وجود می‌آید.

آسیب به دندان‌های مجاور بعد از ایمپلنت

اگر ایمپلنت خیلی نزدیک به دندان‌های مجاور باشد می‌تواند به ریشه و ساختار سایر دندان‌ها آسیب بزند و بیمار را دچار مشکل کند.

ورم بعد از ایمپلنت

ورم بعد از ایمپلنت مانند درد بعد از ایمپلنت عارضه‌ای طبیعی و رایج است که به علت جراجی و شکافتن لثه ایجاد می‌شود و می‌تواند تا چند روز ادامه پیدا کند. برای درمان و بهبود آن می‌توان از کمپرس یخ روی صورت و خمیردندان‌های ضدباکتری استفاده کرد.

ایمپلنت دندان

مشکلات سینوسی بعد از ایمپلنت

در موارد نادری ممکن است به علت عدم مهارت دندانپزشک، ایمپلنت‌های فک بالا بیش‌ازحد به سینوس‌های بیمار نزدیک شوند و به آن‌ها آسیب بزنند.

جراحی سینوس لیفت چیست و در کاشت ایمپلنت چه نیازی به آن است؟

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد داشتن استخوان فک مناسب یکی از مهم‌ترین شرایط انجام ایمپلنت است. وقتی که ارتفاع استخوان فک بالایی بیمار به‌اندازۀ کافی نباشد متخصص مجبور می‌شود از جراحی سینوس لیفت استفاده کند. در این جراحی که باعنوان جراحی تقویت سینوس نیز شناخته می‌شود، جراح میزان استخوان فک بالا را افزایش می‌دهد، غشای سینوس به سمت بالا حرکت داده می‌شود و با ایجاد یک فضای کافی، استخوان فک را برای نصب ایمپلنت آماده می‌کند.

مراقبت‌های بعد از جراحی ایمپلنت و راه‌های افزایش عمر آن

همۀ درمان‌های دندانپزشکی برای حفظ و ماندگاری خود به حضور فعال بیمار در پروسۀ درمان نیاز دارند. این حضور فعال شامل انجام مراقبت‌هایی در زمینه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای و… است که باعث می‌شود مسیر درمان درست و خوب پیش برود و عمر و ماندگاری آن طولانی‌تر شود. درمان ایمپلنت دندان نیز به مراقبت‌هایی نیاز دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مراقبت‌های بهداشتی بعد از ایمپلنت دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از مهم‌ترین وظایف بیماران بعد از ایمپلنت است؛ زیرا دهان و دندان بعد از انجام درمان مستعد عفونت‌ها و التهاب‌هاست. برای جلوگیری از بروز هرگونه آسیبی رعایت نکات زیر ضروری است:

  • عدم شست‌وشوی دهان بلافاصله بعد از عمل
  • پرهیز از تف‌کردن خونابه یا آب دهان و بلعیدن آن‌ها
  • عدم لمس محل زخم با دست یا زبان
  • پرهیز از مسواک‌زدن تا 24 ساعت
  • شست‌وشوی دهان با آب‌نمک یا دهانشویه‌های دندانپزشکی مثل کلرهگزیدین بعد از 24 ساعت
  • پرهیز از مصرف دخانیات به‌ویژه سیگار

مراقبت‌های غذایی بعد از ایمپلنت دندان

نکتۀ دیگری که بیماران بعد از درمان باید به آن توجه داشته باشند داشتن یک برنامۀ غذایی مناسب است. تغذیۀ درست می‌تواند به حفظ درمان کمک کند و تغذیۀ نادرست نه‌تنها می‌تواند درمان را بی‌نتیجه کند که می‌تواند به دهان و دندان بیمار آسیب بزند. بنابراین بیماران باید به نکات زیر توجه کافی داشته باشند:

  • پرهیز از خوردن غذاهای گرم و داغ تا 24 ساعت پس از جراحی
  • نوشیدن مایعات ولرم و خنک جهت کاهش درد و تورم
  • عدم مصرف غذاهای ترد و سفت و چسبنده تا 3-4 روز
  • استفاده از یک رژیم غذایی نرم به مدت 4 هفته

مراقبت‌های شخصی بعد از ایمپلنت دندان

علاوه‌بر مراقبت‌های بهداشتی و غذایی نکات دیگری هم هستند که بیماران باید بعد از انجام ایمپلنت نسبت به انجام آن‌ها کوشا باشند. این نکات عبارتند از:

  • پرهیز از فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین در روز اول
  • استفاده از کمپرس یخ تا 24 ساعت بعد از جراحی برای کاهش تورم و درد
  • خوابیدن و استراحت‌کردن به‌شکل نیمه‌خوابیده و بالابودن سر نسبت به بدن برای کاهش احتمال خونریزی در شب اول
  • پرهیز از دندان‌قروچه
  • استراحت کافی

سن مناسب برای انجام ایمپلنت دندان چه سنی است؟

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، محدودیت سنی خاصی برای انجام ایمپلنت وجود ندارد فقط به علت رشد استخوان فک در کودکان و نوجوانان و تحلیل استخوان در سنین بالا بهتر است که این عمل در ایام جوانی بعد از بلوغ انجام شود بااین‌حال افراد در سنین مختلفی می‌توانند با دندانپزشک خود مشورت کنند و از این درمان برای بالابردن کیفیت زندگی خود بهره‌مند شوند.

تفاوت ایمپلنت ارزان‌قیمت و گران‌قیمت در چیست؟

برآورد هزینۀ ایمپلنت به عوامل مختلفی مثل وضعیت دهان و دندان و فک بیمار، مدت‌زمان درمان، انجام‌دادن یا انجام‌ندادن جراحی‌های فرعی، دندانپزشک، کیفیت مواد مصرف‌شده و کشور سازنده‌شان، کیفیت و دقت کانکشن ایمپلنت و… بستگی دارد به همین دلیل نمی‌توان گفت که ایمپلنت گران بهتر است یا ارزان و همه‌چیز به شرایط درمان بستگی دارد. بااین‌حال یک ایمپلنت خوب ارزان نیست و با هزینۀ کم نمی‌توان انتظار یک درمان خوب و ماندگار را داشت.

برای ایمپلنت از چه بیمه‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

ازآنجاکه ایمپلنت دندان جزو درمان‌های زیبایی محسوب می‌شود، متاسفانه تحت حمایت بیمه‌های پایه و دولتی نیست و بیماران برای کاهش هزینه باید از بیمه‌های تکمیلی استفاده کنند.

سخن پایانی

هر انسانی ممکن است در طول زندگی به‌دلایل مختلف یک یا چند دندان خود را از دست بدهد و این مسئله در سلامت او مشکل‌آفرین شود. یکی از درمان‌هایی که به جبران این دندان‌های ازدست‌رفته کمک می‌کند، ایمپلنت دندان است که ضمن آن دندانپزشک پایه‌ای فلزی در استخوان فک بیمار قرار می‌دهد و تاج مصنوعی دندان را به‌کمک یک اتصال‌دهندۀ فلزی به نام اباتمنت، به آن متصل می‌کند. این فرایند با توجه به وضعیت دهان و دندان هر بیمار ممکن است چندماه تا یک سال طول بکشد. درمان مذکور علاوه‌بر پرکردن جای خالی دندان‌ها، در زیبایی ظاهر، در بهبود عملکرد دندان‌ها، جویدن غذا و… نیز موثر است و در کنار این مزایا، معایبی مثل هزینۀ زیاد، پروسۀ درمان طولانی و… نیز دارد که البته با توجه به اینکه درنهایت به کمک آن می‌توان دندانی مشابه دندان‌های طبیعی با استحکام و طول عمر زیادی داشت، کاملا می‌ارزد! یکی از عواملی که در این استحکام و ماندگاری نقش اساسی دارد مراقبت‌های بعد از ایمپلنت است که شامل رعایت نکاتی در حوزۀ بهداشت، تغذیه و فعالیت‌های روزمره است. کلینیک دندانپزشکی صدف در کنار شماست تا بتوانید با آگاهی کامل به درمان مشکلات دهان و دندان خود بپردازید؛ زیرا همواره و تا ابد هدف ما نشاندن لبخند رضایت بر لب‌های شماست.

تماس
واتس اپ
مسیریابی
نوبت دهی آنلاین