پرش لینک ها

بلیچینگ دندان چیست؟

یکی از حرفه‌ای‌ترین خدمات دندانپزشکی برای سفیدکردن رنگ دندان‌ها، بلیچینگ دندان است. این شیوه درمانی، بدون اینکه چیزی به ساختار دندان‌های طبیعی اضافه کند، لکه‌ها و رنگ‌های روی آن را پاک می‌کند و لبخندی شفاف و مرواریدی به شما هدیه می‌دهد. البته این روش، مخصوص سفیدکردن دندان‌های طبیعی است و روی روکش‌ها و ایمپلنت‌ها جوابگو نیست. این شیوه درمانی پرطرفدار، هم در منزل و هم در مطب دندان‌پزشک انجام می‌شود و می‌تواند یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای یکدست‌کردن رنگ دندان‌ها باشد. برای اینکه به‌طور کامل با بلیچ دندان آشنا شوید، با ما همراه باشید.

بلیچینگ چگونه انجام می‌شود؟

ماده اصلی که در این روش استفاده می‌شود، پراکسید هیدروژن است. این ماده با ایجاد تغییرات شیمیایی، رنگ دندان‌ها را سفید می‌کند. نگران نباشید! درصورتی‌که این ماده به‌شکل اصولی استفاده شود، هیچ آسیبی به بافت و مینای دندان نمی‌رساند و پراکسیدهیدروژن، فقط با نفوذ به رنگدانه‌هایی که روی دندان‌ها رسوب کرده‌اند، آن‌ها را از بین می‌برد و درنهایت، دندان‌هایی یکدست و سفید را به شما هدیه دهد. این روش هم در مطب و هم در منزل انجام می‌شود. طبیعتاً بلیچینگی که توسط پزشک متخصص انجام شود، سلامت و ماندگاری بالاتری دارد، اما هر کدام از این روش‌ها، ویژگی‌های خاص خودشان را دارند که اشخاص با توجه به نیاز خود می‌توانند آن را انتخاب کنند.

بلیچینگ دندان

عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

تا به امروز عارضه خاصی برای این روش درمانی اثبات نشده است. فقط امکان دارد دندان‌ها تا مدتی حساس شوند که این مسئله نیز با خرید یک خمیردندان ضدحساسیت، قابل‌‌حل است.

انواع روش‌های بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان، روشی سریع و کم‌دردسر برای رفع بدرنگی‌های دندان است که به دو حالت انجام می‌شود: آفیس بلیچینگ (در مطب دندانپزشکی) و بلیچینگ در خانه. این دو روش از نظر مراحل و هزینه، تفاوت‌هایی با هم دارند که در ادامه مطلب به بررسی آن می‌پردازیم:

آفیس بلیچینگ (در مطب دندانپزشکی)

این شیوه همان‌طور که از اسمش پیداست در کلینیک دندانپزشکی، انجام می‌شود. دندان‌پزشک مواد حاوی اکسیدهیدروژن را روی سطح دندان‌ها قرار می‌دهد. بعد با تاباندن اشعه مخصوص، رنگدانه‌های رسوب‌شده بین مینای دندان‌ها را از بین می‌برد و معجزه سفیدی دندان اتفاق می‌افتد. این روش، آسیبی به عاج و مینای دندان شما نمی‌زند و کافی است با انتخاب یک پزشک حاذق، بهترین نتیجه را از سفیدکردن دندان‌های خود بگیرید. کلینیک دندانپزشکی صدف با استفاده از متریال باکیفیت و متخصصین حاذق خود توانسته است شعار «هدف ما نشاندن لبخند رضایت بر لب‌های شماست» را عملی کند و رضایت حداکثری مراجعین خود از خدمات درمانی، ترمیمی و زیبایی را به‌دست آورد.

بلیچینگ دندان در خانه

برای بلیچینگ دندان خانگی روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه امن‌ترین و رایج‌ترین این روش‌ها را معرفی می‌کنیم:

ژل‌های سفیدکننده دندان

در این روش، ژل را مستقیما روی دندان می‌مالید. نوارها، مسواک‌ها و قلم‌های سفیدکننده دندان از این موارد هستند که باید یک یا ۲ بار در روز به‌ مدت ۱۰-۱۴ روز استفاده شود. نتیجه این روش بلیچینگ خانگی تا ۴ ماه روی دندان باقی می‌ماند.

خمیردندان‌های سفیدکننده

این خمیردندان‌ها مواد پولیش دارند که می‌تواند به‌مرور، لکه‌ها را از بین ببرد. روش بسیار ارزانی که دندان‌های طبیعی را مقداری روشن‌تر می‌کند.

قالب‌های سفیدکننده دندان

در این روش، ابتدا باید به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. دندان‌پزشک در یک جلسه از فک بالا و پایین شما قالب‌ می‌گیرد و در جلسه بعدی یک «تری» به شما تحویل می‌دهد. این قالب‌ها با ژل مخصوص بلیچینگ پر می‌شود و چند ساعت در روز به‌مدت حدودا ۴ هفته روی دندان‌ها گذاشته می‌شود تا سفیدی مطلوب به دست بیاید.

تری قالب گیری

مراحل بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی

اگر برای بلیچینگ به مطب مراجعه کنید، دندان‌پزشک در چند مرحله با ابزارهای مخصوص و حرفه‌ای، کار سفیدکردن دندان شما را شروع می‌کند:

  • در اولین قدم با وسیله دهان‌باز‌کن مخصوص، لب‌های شما را کنار می‌زند.
  • سپس لثه‌ها را با مواد مخصوص محافظتی می‌پوشاند تا مواد سفیدکننده، آسیبی به بافت لثه نرساند.
  • در مرحله بعدی ژل پراکسیدهیدروژن را با دقت روی سطح بیرونی دندان‌ها قرار می‌دهد.
  • پس از آن، با دستگاه مخصوص بلیچینگ، اشعه آبی‌رنگ را به دندان می‌تاباند.

این فرایند با سرعت بالا و معمولاً طی یک جلسه انجام می‌شود. تاثیر چشمگیر بلیچینگ در مطب روی سفیدی دندان‌ها، آن را به یکی از محبوب‌ترین روش‌های زیبایی در کلینیک‌ها تبدیل کرده است.

مراحل بلیچینگ در خانه چگونه است؟

برای استفاده از بلیچینگ اصولی در خانه، بهتر است که به دندان‌پزشک مراجعه کنید. در جلسه اول بعد از اینکه دندان‌های شما قالب‌گیری شد، یک تری مخصوص فک شما ساخته و همچنین مواد بلیچینگ به شما تحویل داده می‌شود. شاید برایتان سوال باشد که علت اندازه‌گیری دقیق این تری‌ها متناسب با فک و دندان افراد چیست؟ گفته می‌شود چون ماده بلیچینگ خصوصیاتی دارد که در صورت بلعیده‌شدن، اثرات خطرناکی روی گوارش افراد می‌گذارد، لازم است که حتماً تری‌ها روی دندان فیکس شوند تا جایی برای ورود مواد به فضای دهان و سیستم گوارش نداشته باشد؛ بنابراین در انتخاب کلینیک و پزشک خود دقت کنید که تری دقیق و مناسبی برای دندان‌ شما بسازد. حال وقتش رسیده که به‌سراغ مراحل انجام این روش درمانی خانگی برویم:

  1. اول از همه دندان‌هایتان را با مسواک و نخ دندان، تمیز کنید. توجه داشته باشید که اگر دندان‌های شما نیاز به جرم‌گیری دارد، قبل از اقدام به بلیچینگ، به فکر جرم‌گیری آن‌ها باشید.
  2. ماده سفیدکننده‌ای که از پزشک دریافت کرده‌اید را داخل تری‌ قرار بدهید.
  3. قالب‌ را روی دندان بگذارید. (دقت کنید که در هربار استفاده، فقط برای یکی از فک‌ها بلیچینگ را انجام دهید؛ یا فک بالا یا پایین.)
  4. حداقل ۲ ساعت اجازه بدهید که روی دندان‌ شما بماند. بعد از تمام‌شدن این روند، دندان‌هایتان را مجدداً مسواک بزنید.

توصیه می‌شود که به‌جای خرید قالب‌های آماده از داروخانه، قالب مخصوص را از دندان‌پزشک خودتان تحویل بگیرید و به‌مدت ۲ هفته این فرایند را تکرار کنید تا نتایج جالب‌توجه این روش را مشاهده کنید.

قبل و بعد بلیچینگ

مزایای بلیچینگ دندان چیست؟

  1. بلیچینگ سریع‌ترین و آسان‌ترین روش برای سفیدکردن دندان است.
  2. هزینه کمتری نسبت‌به سایر روش‌های زیبایی لبخند دارد.
  3. روش بسیار کم‌خطری به شمار می‌آید. (البته روش خانگی آن درصورت عدم رعایت نکات، ممکن است خطراتی به‌همراه داشته باشد.)

معایب و عوارض بلیچینگ چیست؟

  1. تاثیر بلیچینگ، دائمی نیست و پس از مدتی نیاز به تمدید دارد، اما به‌خاطر سهولت انجام و تاثیر فوق‌العاده این روش، تکرار آن در بازه‌های زمانی طولانی، قابل‌پذیرش و منطقی است.
  2. بعضی افراد به مواد استفاده‌شده در این روش، حساسیت نشان می‌دهند که معمولاً خطرافرین نبوده و به‌سرعت قابل‌رفع است.
  3. روش خانگی بلیچینگ، در صورت عدم رعایت اصول آن می‌تواند برای لثه‌ها و سیستم گوارشی مشکل ایجاد کند.

بعد از بلیچینگ دندان چه مراقبت‌هایی لازم است؟

اگر بعد از انجام این روش،  به‌خوبی از دندان‌های خود مراقبت کنید، اثرات آن می‌تواند تا مدت طولانی‌تری ماندگار باشد. برای به‌حداکثررساندن اثرات بلیچینگ، اغلب اوقات این نکات توصیه می‌شود:

  1. از مصرف بی‌رویه مواد غذایی که باعث ایجاد رنگ روی دندان می‌شود، خودداری کنید: قهوه، نوشابه، شراب قرمز و…
  2. مصرف سیگار و قلیان را ترک کنید یا حداقل مصرف آن را کاهش دهید.
  3. شستن دندان‌ها و رعایت اصول بهداشتی آن را ابداً فراموش نکنید.
  4. بعد از یک هفته برای بررسی دندان‌های خود به پزشک مراجعه کنید.
  5. استفاده از غذاها و میوه‌های سفت و سرد را تا مدت کوتاهی کنار بگذارید.

علل تغییر رنگ دندان و نیاز به بلیچینگ چیست؟

بسیاری از اوقات، با وجود رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان، باز هم برخی افراد از رنگ‌گرفتن دندان‌های خود شکایت می‌کنند. تغییررنگ دندان، لزوماً مربوط به یک علت خاص نیست و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه به بررسی این دلایل می‌پردازیم:

برخی خوراکی و نوشیدنی‌ها

قهوه، نوشابه و … از نوشیدنی‌هایی هستند که لکه‌های رنگی روی دندان شما ایجاد می‌کنند. همچنین خوردن خوراکی‌هایی که دارای رنگ‌های شیمیایی و مضر هستند، در درازمدت اثر مخربی روی دندان شما می‌گذارند.

مصرف دخانیات

سیگار، قلیان و … دشمن زیبایی و سلامت دندان‌های شما هستند! نیکوتین موجود در این مواد می‌تواند به‌سرعت و شدت، رنگ دندان‌های شما را تغییر دهد؛ به‌حدی که گاهی حتی مسواک‌زدن هم تاثیر مثبتی روی بهبود این لکه‌ها نمی‌گذارد.

افزایش سن

مینای دندان انسان‌ها، با گذر سن به تدریج ضعیف‌تر می‌شود و لایه زیرین آن (عاج) خودش را نشان می‌دهد. ازآنجاکه رنگ عاج دندان، زرد است و مشخص‌شدن آن باعث بدرنگی دندان می‌شود، بنابراین اگر با وجود رعایت نکات دیگر، دندان‌های شما به‌خاطر افزایش سن زرد شده‌‌اند، انتخاب بلیچینگ دندان، بهترین راهکار برای حل این معضل است و می‌تواند در سریع‌ترین زمان، لبخندی جوان و زیبا را به شما هدیه ‌دهد!

مصرف برخی آنتی‌بیوتیک ها

استفاده از برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و گاهی آنتی‌هیستامین‌ها در برخی موارد، موجب زردی دندان‌ها می‌شود که با روش‌های خانگی و بلیچینگ در مطب، می‌توانید این مشکل را حل کنید.

بلیچینگ

کدام روش بلیچینگ دندان بهتر است؟

انتخاب روش بلیچینگ در خانه یا بلیچینگ در مطب، به شرایط شما بستگی دارد. توجه داشته باشید که بلیچ خانگی مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد و ممکن است به‌خاطر استفاده نادرست افراد از مواد و ابزارها، مشکلاتی در دهان و دندان افراد ایجاد شود؛ بنابراین اگر به‌دنبال روش مطمئن‌تری می‌گردید، اگر تمایل دارید که دندان خود را در زمان سریع‌تری سفید کنید و یا اگر می‌خواهید ماندگاری رنگ زیبای دندان شما بیشتر باشد، بلیچینگ در مطب را انتخاب کنید. البته در نظر بگیرید که هزینه بلیچینگ در مطب، از روش خانگی آن کمی بالاتر است. پیشنهاد اغلب متخصصین این است که بار اول، دندان‌های خود را در مطب پزشک بلیچ کنید و سپس برای ماندگاری بیشتر، این روش را (زیر نظر دندان‌پزشک) به‌صورت صحیح و اصولی در خانه ادامه دهید.

بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد؟

به‌طور کلی بلیچینگ دندان ۶ ماه تا حدود ۳ سال ماندگار است؛ یعنی با توجه به سبک زندگی، رژیم غذایی و میزان مراقبت افراد، این زمان می‌تواند متغیر باشد. با رعایت اصول صحیح نگهداری از دندان و مصرف مواد غذایی کم‌ضرر می‌توانید زمان اثرگذاری بلیچ دندانی خود را حتی تا ۳ سال نیز برسانید.

بهترین سن برای انجام بلیچینگ دندان؟

سن مناسب برای این روش زمانی است که فرد به بلوغ کامل فک و دندان رسیده باشد و این سن تا ۱۸ سال ادامه دارد. به‌همین‌علت، دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند که تا قبل از ۱۸ سالگی اقدام به بلیچینگ نکنید.

مراقبت‌های لازم بعد از انجام بلیچینگ

همانطور که گفته شد این روش زیبایی دندان، خطر خاصی ندارد؛ اما با انجام یک‌سری از مراقبت‌ها، می‌توانید تجربه لذتبخش‌تر و طولانی‌تری از بلیچینگ داشته باشید:

  1. بههیچ‌عنوان تا یک روز بعد از بلیچینگ، خوراکی‌های رنگی نخورید.
  2. مسواک و نخ‌دندان را فراموش نکنید.
  3. نوشیدنی‌هایی مثل قهوه و چای را به صورت بی‌رویه مصرف نکنید.
  4. بعد از یک هفته، برای بررسی تاثیر بلیچینگ  و سلامت دندان خود به مطب پزشک‌تان مراجعه کنید.
  5. تا مدتی رژیم غذایی مناسبی داشته باشید؛ یعنی از مصرف غذاهای رنگی و سرد پرهیز کنید. آب ولرم، شیر، برنج، ماهی، مرغ و نان سفید نرم گزینه‌های خوبی برای استفاده هستند.

چه زمانی به بلیچینگ نیاز داریم؟

به‌طور کلی بلیچینگ برای کسانی مناسب است که به سفیدبودن و یکدست‌بودن رنگ دندان‌های خود اهمیت می‌دهند. وقتی که دندان‌های شما به دلایل مختلفی زرد یا بدرنگ شده باشد، می‌توانید از روش بلیچینگ استفاده کنید:

  • وقتی که بر اثر نوشیدنی‌های کافئین‌دار، رنگ گرفته باشد.
  • وقتی که بر اثر گذر زمان و افزایش سن، دچار زردی شده باشد.
  • وقتی که به‌خاطر استعمال دخانیات رنگ آن تغییر کرده باشد.
  • زمانی که به‌خاطر عادت‌های بد غذایی یا عدم رعایت بهداشت، دندان‌ها بدرنگ شده باشند.

سخن پایانی

اگر بنا به هر دلیلی قصد انجام بلیچینگ اصولی و حرفه‌ای را دارید، می‌توانید با مراجعه به کلینیک‌های دندانپزشکی معتبر و خوش‌سابقه، دندان‌های خود را سفید کنید. کلینیک دندانپزشکی صدف نیز افتخار دارد تا با استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا و به‌دست خوش‌سابقه‌ترین پزشکان خود، بلیچینگ دندان شما را بر عهده بگیرد و لبخند زیبای شما را زیباتر کند. 

تماس
واتس اپ
مسیریابی
نوبت دهی آنلاین