پرش لینک ها

لمینت دندان چیست؟

زیبایی لبخند هر انسان به زیبایی و سلامت دندان‌هایش وابسته است. دندان‌های مرتب، سفید و درخشان می‌توانند جلوۀ لبخند را چندبرابر کنند و اعتمادبه‌نفس فرد را بالا ببرند. به‌همین‌دلیل است که سالانه افراد زیادی از خدمات و درمان‌های دندانپزشکی برای درمان دندان‌هایشان استفاده می‌کنند. لمینت دندان یکی از درمان‌های زیبایی در دندانپزشکی است که در آن روکشی سفید و درخشان روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و باعث می‌شود فرد لبخندی دلنشین و جذاب داشته باشد. برای آگاهی از جزئیات این روش درمانی و مزایا و معایب آن با کلینیک دندانپزشکی صدف همراه شوید و این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

لمینت دندان

لمینت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

افرادی که به هر دلیلی دندان‌هایشان دچار آسیب‌هایی مثل شکستگی، لک، فرسودگی مینای دندان، لب‌پریدگی و تغییر رنگ شده است یا به‌طور مادرزادی هم‌تزار و یکدست نیستند می‌توانند با استفاده از لمینت دندان یا همان ونیر پرسلن این مشکلات را برطرف کنند. در این شیوۀ درمانی که یکی از محبوب‌ترین درمان‌های زیبایی در سراسر جهان است، روکشی از جنس چینی یا سرامیک روی سطح جلویی دندان‌های بیمار قرار می‌گیرد و ظاهر آن‌ها را بهبود می‌بخشد. انتخاب رنگ این روکش با خود فرد است و می‌تواند با مشورت دندانپزشک درجۀ سفیدی آن را تعیین کند که به رنگ دندان‌ها باشد یا روشن‌تر و سفیدتر از آن. لمینت درصورت مراقبت و استفادۀ درست‌ می تواند سال‌ها دوام بیاورد.

آیا در درمان لمینت، دندان‌ها تراشیده می‌شوند؟

یکی از سوالاتی که خیلی از افراد با آن روبه‌رو هستند و درباره‌اش ابراز نگرانی می‌کنند این است که در این درمان دندان‌ها تراشیده می‌شوند یا خیر؟ این مسئله یک قاعدۀ کلی ندارد و پاسخ درست، بله یا خیر نیست. کسی که تشخیص می‌دهد برای انجام لمینت، دندان‌های بیمار نیاز به تراشیده‌شدن دارند یا نه دندانپزشک است. در خیلی از موارد نیازی به انجام این کار نیست و گاهی اوقات باید مینای دندان 0.5 یا 1 میلی‌متر تراشیده شود تا بتوان لمینت را بهتر و باکیفیت بیشتری به آن چسباند. درصورت مهارت دندانپزشک، این عمل به دندان آسیب نمی‌زند و جای نگرانی ندارد.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

وقتی روش‌های معمولی سفیدکردن دندان پاسخگوی نیاز بیماران نباشد، معمولا برای حل مشکلات ظاهری از لمینت استفاده می‌شود. در یک نگاه کلی لمینت دندان مناسب کسانی است که دندان‌هایشان مشکلات زیر را دارد:

  • لک و سیاهی روی دندان‌ها

لک‌هایی که ممکن است به دلایل مختلفی مثل استفادۀ بیش از حد فلوراید یا مصرف برخی از داروها در سطح دندان به وجود بیایند یکی از مشکلاتی هستند که با روش‌های معمولی سفیدکردن دندان برطرف نمی‌شوند و برای پوشاندن آن‌ها لمینت دندان گزینۀ مناسبی است.

  • وجود شکستگی و ساییدگی و.. در دندان‌ها

دندان‌ها ممکن است به دلایلی مثل حوادث رانندگی، زمین‌خوردن، شکاندن آجیل و فندق و گردو با دندان، ضربه‌خوردن در ورزش‌ها، افزایش سن وبشکنند یا در آن‌ها ساییدگی ایجاد شود. لمینت می‌تواند همۀ این موارد را بپوشاند و ظاهری سلامت و جوان به دندان‌ها بدهد.

  • ناهمواری و نامرتب‌بودن دندان‌ها

بعضی از افراد به‌طور مادرزادی دندان‌های هم‌تراز و یکدستی ندارند. دندان‌های آن‌ها ممکن است بالا و پایین باشد یا ظاهر نامناسبی داشته باشد. لمینت از آنجا که قابل طراحی و شخصی‌سازی‌ است می‌تواند این دست مشکلات را هم برطرف کند و درنهایت دندان‌هایی کاملا مرتب، هم‌تراز و زیبا به بیمار هدیه بدهد.

  • وجود فاصله بین دندان‌ها

یکی دیگر از مشکلاتی که بخشی از مردم با آن مواجه هستند، وجود فاصلۀ بین دندان‌هایشان است. این فاصله‌ علاوه بر اثر منفی روی ظاهرشان، در خوردن غذا نیز مشکل ایجاد می‌کند و احتمال پوسیدگی و خرابی دندان‌ها را بالا می‌برد. با استفاده از لمینت می‌توان این فاصله‌ها را از بین برد و از بروز آسیب‌ها و مشکلات بعدی جلوگیری کرد.

روکش لمینت دندان

مراحل لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان به‌عنوان یک راهکار مناسب برای زیباترکردن لبخند و بهبود ظاهر افراد، طی مراحل گوناگونی انجام می‌شود که می‌توان آن‌ها را در 5 مرحله خلاصه کرد:

مرحلۀ اول: معاینه و بررسی

در مرحلۀ اول دندانپزشک دندان‌های بیمار را بررسی می‌کند تا ببیند وضعیت آن‌ها به چه شکل است و آیا لمینت برای آن‌ها درمان مناسبی است یا خیر و اگر مناسب است کدام دندان‌ها به آن نیاز دارند.

مرحلۀ دوم: عکس‌برداری

مرحلۀ دوم درمان عکس‌برداری با اشعۀ ایکس معمولی است. این کار به‌منظور بررسی دقیق‌تر دندان‌ها انجام می‌شود تا دندانپزشک متوجه پوسیدگی‌ها، ترک‌ها و سایر مشکلات بشود؛ زیرا با وجود چنین مشکلاتی ممکن است درمان لمینت برای فرد درمان مناسبی نباشد و برعکس به او آسیب بزند.

مرحلۀ سوم: تراشیدن دندان و قالب‌گیری

در مرحلۀ سوم اگر نیاز به تراشیدن دندان‌ها باشد دندانپزشک این کار را انجام می‌دهد تا بتواند اندازۀ لمینت را به‌طور دقیق تعیین کند. بعد از آن، عمل قالب‌گیری از دندان‌ها انجام می‌شود و قالب تهیه‌شده به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا روکش مناسب برای دندان‌ها ساخته شود. این کار ممکن است تا دو هفته طول بکشد.

مرحلۀ چهارم: آماده‌شدن روکش و بررسی آن

در مرحلۀ بعدی وقتی روکش ساخته شد، دندانپزشک آن را کاملا بررسی می‌کند تا از نظر رنگ و تناسب و ظاهر کاملا مناسب دندان بیمار باشد و سپس او را برای نصب روکش طراحی‌شده آماده می‌کند.

مرحلۀ پنجم: قراردادن روکش

در آخرین مرحله دندانپزشک دندان‌های بیمار را کاملا شست‌شو می‌دهد و تمیز می‌کند تا هرگونه آلودگی و باکتری و باقی‌ماندۀ غذا وزدوده شود. وجود این موارد می‌تواند بعد از نصب روکش دندان را دچار عفونت و پوسیدگی کند به همین دلیل شست‌وشوی دندان پیش از قراردادن روکش مسئلۀ مهمی است. بعد از انجام این کار، دندانپزشک لمینت را روی دندان‌های بیمار قرار می‌دهد و آن را با سیمان مخصوص می‌چسباند. سپس از نور ماوراء‌بنفش برای محکم‌کردن و تثبیت آن استفاده می‌کند.

پس از انجام این مراحل، درمان به پایان می‌رسد و وقت آن است که بیمار با انجام مراقبت‌های لازم به حفظ و ماندگاری درمان خود کمک کند تا به روکش شما آسیبی نرسد و ناچار به صرف وقت و هزینۀ مجدد نشود.

قرار دادن لمینت بر روی دندان

مراقبت‌های مربوط به بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید بعد از لمینت انجام شود و سهل‌انگاری در این مورد می‌تواند به بهای شکست درمان باشد. برای حفظ روکش و جلوگیری از آسیب‌رسیدن به آن رعایت نکات زیر ضروری است:

  • استفاده از مسواک و نخ دندان حداقل 2 بار در روز مخصوصاً قبل از خواب
  • استفاده از مسواک نرم و مناسب
  • عدم استفاده از خمیردندان‌هایی مثل خمیردندان زغالی که ساییدگی ایجاد می‌کنند
  • ملایمت در مسواک‌زدن برای جلوگیری از آسیب به روکش و لثه‌ها
  • مسواک‌زدن بعد از خوردن غذاها و مایعات رنگی و تیره
  • انجام چکاپ‌های سالانه در کلینیک دندانپزشکی صدف

مراقبت‌های مربوط به تغذیه و مصرف غذاها و نوشیدنی‌ها

علاوه‌بر رعایت نکات بهداشتی، بیمار باید در زمینۀ تغذیه نیز نکاتی را رعایت کند چراکه دندان‌ها بعد از انجام لمینت حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر از حالت طبیعی خود هستند و عدم توجه به این مورد می‌تواند باعث شکستگی و تغییر رنگ روکش شود. این نکات عبارتند از:

  • استفاده از یک رژیم غذایی نرم و غیرچسبنده در روزهای اول
  • پرهیز از خوردن غذاها و مایعات خیلی گرم یا خیلی سرد و مصرف غذاهای ولرم و خنک
  • پرهیز از خوردن غذاهای سفت و ترد مثل برخی نان‌ها، آجیل‌ها، آبنبات‌ها و شکستن گردو  و فندق و امثالهم
  • پرهیز از خوردن غذاهای رنگی و تیره مثل قهوه، چای، میوه‌هایی مانند آلبالو و تمشک، اسفناج وکه باعث تغییر رنگ روکش می‌شوند

مراقبت‌های مربوط به برخی رفتارها و عادات روزمره

در کنار مراقبت‌های بهداشتی و غذایی کسانی که لمینت انجام می‌دهند باید به فعالیت‌های روزانه و عادت‌هایی که دارند نیز توجه کنند و از مواردی مثل موارد زیر بپرهیزند:

  • مصرف دخانیات به‌ویژه سیگار و قلیان و پیپ و
  • انجام فعالیت‌های سنگین و ورزش‌هایی که باعث ضربه‌خوردن به دهان و دندان یا فشارآمدن به آن‌ها می‌شود
  • بازکردن بسته‌ها و جویدن ناخن و اشیاء با دندان
  • گاززدن یخ
  • دندان‌قروچه و به‌هم‌فشردن دندان بر اثر هیجان، ترس، استرس و
قبل و بعد لمینت

طول عمر لمینت دندان و عوامل موثر بر آن

این روکش سرامیکی به دلیل استحکام و کیفیتش، درصورت مراقبت درست می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد و مدت‌زمانی که برای عمر لمینت دندان تخمین زده‌اند 10 الی 15 سال است. عوامل موثر بر این ماندگاری عبارتند از:

  • مهارت دندانپزشک
  • رعایت روزانۀ بهداشت دهان و دندان
  • مراقبت‌های غذایی
  • پرهیز از عادات مضری مثل استفادۀ ابزاری از دندان‌ها
  • عدم مصرف دخانیات
  • عدم مصرف غذاهای رنگی

چه سنی برای انجام لمینت مناسب است؟

در حالت کلی محدودیت خاصی برای انجام لمینت دندان وجود ندارد اما توصیۀ دندانپزشکان و متخصصان این است که این درمان بعد از سن 18 سالگی انجام شود چراکه پیش از آن به دلیل رشد و تغییرات فیزیکی بدن احتمال جابه‌جایی و حرکت دندان‌ها وجود دارد و می‌تواند در اثربخشی درمان مشکل ایجاد کند. بعد از 18 سالگی چنین احتمالاتی به کمتری حد خود می‌رسد و  نتیجه‌بخش‌بودن درمان قطعی است.

آیا لمینت می‌تواند به دندان‌ها آسیب بزند؟

لمینت دندان یک روش درمانی است بنابراین آسیب‌زدن به دندان‌ها با اهداف این عمل در تناقض است. اگر بیماران کلینیک دندانپزشکی معتبری مثل کلینیک دندانپزشکی صدف را انتخاب کنند، دندانپزشک‌شان مهارت و تخصص کافی داشته باشد، روکش از مواد باکیفیتی ساخته شده باشد و بیمار مراقبت‌های لازم بعد از درمان لیمنت را انجام بدهد، هیچ‌گونه آسیبی به دندان‌ها نمی‌رسد و درنهایت سلامت خواهند بود.

مزایای لمینت دندان چیست؟

این درمان مثل خیلی از درمان‌های دندانپزشکی دارای مزایا و معایبی است که دانستن آن بر هر فردی که می‌خواهد آن را انجام دهد واجب است و خوشبختانه مزایای قابل توجهی دارد که همین مسئله آن را به یکی از محبوب‌ترین درمان‌های زیبایی در دندانپزشکی تبدیل کرده است. برخی از این مزایا عبارتند از:

اصلاح لبخند

مهم‌ترین مزیت لمینت دندان، اصلاح لبخند و زیباترکردن آن است. با داشتن دندان‌های یکدست و سفید که درخشندگی‌شان مشابه دندان‌های طبیعی است، قطعا تغییر مثبت بسیاری در چهره و لبخند فرد ایجاد می‌شود.

مقاومت دربرابر تغییر رنگ

این روکش دربرابر تغییر رنگ مقاوم‌تر از سایر روکش‌ها مثل کامپوزیت است و درصورت مراقبت درست رنگ آن حفظ می‌شود و دچار لک و سیاهی نمی‌شود.

ماندگاری و دوام

از دیگر مزایای لمینت دندان می‌توان به ماندگاری و دوام طولانی آن اشاره کرد که به همین دلیل بعضی از افراد به آن روکش دائمی نیز می‌گویند. اگر فرد به مراقبت‌های لازم بعد از انجام این درمان توجه کافی داشته باشد حتی می‌تواند بیشتر از 15 سال نیز دوام بیاورد و اثر درمان حفظ شود.

کوتاه‌بودن درمان

برخلاف بعضی از درمان‌های زیبایی مثل ارتودنسی که مدت‌زمان درمانشان طولانی است و حتی ممکن است بیشتر از یک سال طول بکشد، لمینت طول درمان کمی دارد و پروسۀ انجام آن در کمتر از یک ماه به اتمام می‌رسد. زمان انجام آن در دندانپزشکی نیز مجموعاً چند ساعت است و خیلی وقت‌گیر نیست.

معاینه اولیه

معایب لمینت دندان چیست؟

این درمان علاوه بر مزایای قابل توجهی که دارد معایبی نیز دارد که ممکن است برای بعضی از افراد خوشایند نباشد. مهم‌ترین معایب آن عبارتند از:

هزینۀ درمان

لمینت دندان درمان ارزان‌قیمتی نیست و از آنجا که جزو درمان‌های زیبایی است تحت پوشش بیمه‌های دولتی و پایه قرار نمی‌گیرد و آزاد محاسبه می‌شود؛ به همین دلیل قیمت آن گران‌تر از باقی روکش‌هاست.

زحمت مراقبت از روکش

از آنجا که روکش‌ها به‌طور کلی حساس‌تر از دندان‌های طبیعی هستند مراقبت از آن‌ها نیاز به تلاش بیشتری دارد. این مراقبت‌ها که شامل بعضی از پرهیزات غذایی و استمرار در رعایت بهداشت است می‌تواند زحمتی برای بیماران و بار تعهدی بر شانه‌هایشان باشد.

ترمیم‌پذیرنبودن

برخلاف بعضی از روکش‌ها که درصورت آسیب‌دیدن و ترک و شکستگی قابلیت ترمیم‌شدن دارند، لمینت چنین شرایطی ندارد و اگر به دلیل عدم مراقبت یا حوادث غیرقابل پیش‌بینی دچار لب‌پریدگی و شکستگی شود، بیمار باید به کلینیک مراجعه کند تا روکش را برایش تعویض کنند و یک بار دیگر هزینۀ کامل آن را بپردازد.

لمینت سرامیکی بهتر است یا کامپوزیت؟

این سوال، سوالی است که خیلی از افراد با آن مواجه می‌شوند. لمینت و کامپوزیت هر دو روکش‌های خوبی برای دندان‌ها هستند و برای فهمیدن اینکه کدام یک از آن‌ها بهتر است باید مقایسه‌ای بین این دو روکش پرطرفدار انجام شود. در ادامه بررسی مختصری در این مورد خواهیم داشت.

  • ماندگاری

در این مقایسه لمینت با اختلاف از کامپوزیت جلوتر است و برخلاف کامپوزیت که نهایتاً عمر 5 تا 7 ساله دارد، لمینت درصورت مراقبت درست 10 تا 15 سال و حتی بیشتر دوام می‌آورد.

  • طول درمان

کامپوزیت در یک جلسه انجام می‌شود اما برای انجام لمینت دندان حداقل به 2 ویزیت با فاصلۀ 15 روز نیاز است.

  • آسیب‌پذیری

لمینت نسبت به کامپوزیت استحکام بیشتر و آسیب‌پذیری کمتری دارد و مخصوصا دربرابر تغییر رنگ نیز مقاوم‌تر است.

  • قیمت

لمینت یا ونیر پرسلن نسبت به کامپوزیت گران‌تر است و اگر آسیب ببیند باید برای تعویض آن مجدداً هزینه شود. اما کامپوزیت هم ارزان‌تر است هم ترمیم آن هزینۀ کمتری دارد.

روکش لمینت

لمینت دندان خرگوشی چیست؟

این نوع لمینت برای درمان دندان‌های خرگوشی به کار می‌رود که در آن دندان‌های فک بالایی جلوتر از فک پایینی هستند و ابعاد بزرگتری نیز دارند. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله وجود دندان‌های پنهان، مکیدن شست یا پستانک و عوامل ژنتیکی به وجود بیاید که روی ظاهر فرد اثر منفی می‌گذارد و یکی از راه‌هایی که می‌تواند این مشکل را تا حدی حل کند لمینت دندان است که از آن با عنوان لمینت دندان خرگوشی یاد می‌شود.

آیا لمینت دندان باعث بوی بد دهان می شود؟

لمینت به خودی خود نمی‌تواند باعث بوی بد دهان بیماران شود و این مشکل معمولا به دلیل عفونت و التهاب لثه یا مشکلات گوارشی در ناحیۀ معده وبه وجود می‌آید. در موارد نادری اگر لمینت درست نصب نشود و فاصله‌ای بین روکش و دندان وجود داشته باشد ممکن است باقی‌ماندن ذرات غذا و نوشیدنی‌ها ودر آن نواحی باعث تجمع باکتری‌ها و آلودگی‌ها و در نتیجه بوی بد دهان شود که در این صورت در اولین فرصت باید برای رفع مشکل اقدام کرد.

سخن پایانی

دندان‌های مرتب و سفید یکی از موثرترین موارد بر زیبایی چهره و لبخند هستند. بعضی از افراد به دلایل مختلفی ممکن است دندان‌هایشان این ویژگی‌ها را نداشته باشد یا آن‌ها را از دست داده باشند. لمینت دندان یکی از روش‌های درمانی زیبایی در دندانپزشکی است که در آن روکشی از جنس سرامیک روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و عیوب ظاهری آن مثل شکستگی و تغییر رنگ ورا می‌پوشاند. این درمان برای اثربخشی و نتیجه‌دهی علاوه بر اقدامات دندانپزشک، نیاز به مراقبت‌‌هایی نیز دارد که بیماران باید در انجام آن کوشا باشند تا از بروز هرگونه آسیب و اختلال در روند درمان جلوگیری شود. درصورت مراقبت صحیح لمینت می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد و به افراد در داشتن لبخندی زیبا کمک کند. کلینیک دندانپزشکی صدف یکی از بهترین مراکزی است که می‌توانید برای انجام این درمان به آن مراجعه کنید چراکه همیشه و همواره هدف ما نشاندن لبخند رضایت بر لب‌های شماست.

تماس
واتس اپ
مسیریابی
نوبت دهی آنلاین