پرش لینک ها
ایمپلنت دندان

مراقبت های پس از ایمپلنت دندان

نکاتی که باید بعد از ایمپلنت یا کاشت دندان در منزل رعایت کنیم

اگر به‌تازگی عمل ایمپلنت دندان داشته‌اید و هنوز در دورۀ درمانید، باید توجه کنید که مراقبت های پس از ایمپلنت دندان به‌اندازۀ خود جراحی مهم است. این مراقبت‌ها شامل رعایت برخی نکات بهداشتی و تغذیه‌ای هستند که به شما کمک می‌کنند از دندان‌هایتان دربرابر آلودگی‌ها و آسیب‌ها محافظت کنید. اما اگر از چندوچون این مراقبت‌ها اطلاعی ندارید، نگران نباشید. کلینیک دندانپزشکی صدف در کنار شماست تا در این مقاله به بایدهاو‌نبایدهای پس از کاشت ایمپلنت بپردازد. ما اینجاییم و هدف ما نشاندن لبخند بر لب‌های شماست.

ایمپلنت دندانی

پس از کاشت ایمپلنت باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

دندان‌ها در طول زندگی ممکن است به‌دلایل مختلفی آسیب ببینند و کار به کشیدن و جراحی آن‌ها بکشد. افسوس دندان‌های ازدست‌رفته و جای خالی‌شان حین غذاخوردن و لبخندزدن، برای خیلی از افراد ناراحت‌کننده است و حتی در اعتمادبه‌نفسشان اثر منفی می‌گذارد. ایمپلنت یا کاشت دندان از جمله روش‌های درمانی در دندانپزشکی است که بر روی لثه و استخوان فک اعمال می‌شود و به فرد این فرصت را می‌دهد که جای خالی دندان‌های کشیده‌شده را پر کند و دهان به وضعیت سابق برگردد. اگر شما جزو افرادی هستید که از این روش درمانی استفاده کرده‌اید و مراحلش را تا انتها رفته‌اید، حال، دورۀ انجام وظایف شما برای تکمیل درمانتان آغاز می‌شود. مراقبت های پس از ایمپلنت دندان را می‌توان در ۴ دستۀ کلی تقسیم کرد:

مراقبت‌های غذایی بعد از کاشت ایمپلنت دندان

داشتن رژیم غذایی مناسب بسیار مهم است. اگر برای شما هم سؤال پیش آمده است که غذاخوردن پس از جراحی ایمپلنت باید به چه صورت باشد، با ما همراه باشید تا در ادامه به مهم‌ترین نکات اشاره کنیم:

  • بعد از انجام عمل تا 24 ساعت از خوردن غذاهای گرم و داغ پرهیز کنید.
  • برای کاهش تورم و درد، مایعات خنک و ولرم بنوشید.
  • تا 3-4 روز از خوردن غذاهای جامد و سفت و ترد و چسبنده صرفنظر کنید.
  • مایعات را اصلا با نی ننوشید.
  • از جویدن غذا در ناحیۀ جراحی‌شده پرهیز کنید.
  • توصیه می‌شود تا 4 هفته از رژیم غذایی نرم استفاده کنید.
غذاهای بعد ایمپلنت

مراقبت‌های بهداشتی بعد از کاشت ایمپلنت دندان

بعد از انجام درمان‌های دندانپزشکی، رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله‌ مهم‌ترین مواردی است که باید در انجام آن دقت و تلاش کافی داشته باشید. در عمل ایمپلنت نیز این نکته بسیار حائز اهمیت است. مهم‌ترین نکاتی که باید بعد از کاشت دندان رعایت کنید عبارتند از:

  • نباید بلافاصله بعد از عمل دهان خود را بشویید.
  • با دست یا زبان، محل زخم را لمس و دستکاری نکنید.
  • خونابه یا آب دهانتان را تف نکنید و تاحدامکان آن را ببلعید.
  • از مصرف سیگار جداً بپرهیزید.
  • از مسواک‌زدن ناحیۀ جراحی‌شده تا 24 ساعت خودداری کنید.
  • بعد از 24 ساعت می‌توانید دهان خود را با آب‌نمک یا دهانشویه‌های دندانپزشکی مثل کلرهگزیدین شست‌وشو دهید.

موارد گفته‌شده نکاتی هستند که باید بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت رعایت کنید، اما برخی موارد بهداشتی صرفا مربوط‌به دورۀ نقاهت و ترمیم زخم‌های شما نیستند. نکاتی نظیر 2 مرتبه مسواک‌زدن و کشیدن نخ دندان در روز، استفاده از مسواک نرم و مناسب، ترک سیگار و چکاپ منظم دندانپزشکی، از جمله مواردی هستند که به حفظ دندان شما و موفقیت طولانی‌مدت عمل کاشت شما، کمک می‌کنند.

قبل و بعد ایمپلنت

مراقبت‌های دارویی بعد از کاشت ایمپلنت دندان

عمل ایمپلنت یا کاشت دندان از جمله درمان‌های تهاجمی در دندانپزشکی است که ضمن انجام آن، دهان و لثۀ شما دچار جراحاتی جزئی می‌شود. به‌همین‌دلیل مصرف داروها امری ضروری برای کاهش دردهای بعد از رفع بی‌حسی و جلوگیری از بروز التهاب و عفونت است. در انجام مراقبت های پس از ایمپلنت دندان حتما به موارد زیر نیز توجه کنید:

  • داروهای تجویزشده را در ساعت مقرر و به‌شکل منظم میل کنید.
  • درصورت تشدید درد، از مصرف زیاد مسکّن‌ها پرهیز و برای کاهش درد با متخصص خود مشورت کنید.

سایر مراقبت های پس از ایمپلنت دندان

افزون بر موارد گفته‌شده، رعایت نکاتی که در ادامه می‌گوییم نیز می‌تواند به بهبود حال شما کمک کند:

  • 24 ساعت بعد از عمل، محل جراحی را با کیسۀ یخ از روی صورت سرد نگه دارید.
  • روز اول از فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین پرهیز کنید.
  • برای کاهش احتمال خونریزی در شب اول، نیمه‌خوابیده دراز بکشید و هنگام خواب سر را بالاتر از بدن قرار دهید.
  • به‌اندازۀ کافی استراحت کنید.
  • بعد از انجام ایمپلنت از عادات مضری مثل دندان‌قروچه جداً دوری کنید.
  • درصورت بروز هرگونه عفونت، خونریزی، تورم، کبودی، تب‌ولرز و درد شدید با کلینیک تماس بگیرید.

درصورت رعایت موارد فوق و همۀ آنچه در رابطه با مراقبت های پس از ایمپلنت دندان گفته شد، شما می‌توانید دورۀ درمانتان را با خیالی آسوده و دور از بروز هرگونه مشکلی سپری کنید. اما اگر نکات گفته‌شده را رعایت نکنید یا در انجام آن‌ها سهل‌انگاری کنید ممکن است با عوارضی مواجه شوید که در روند درمان شما اختلالاتی ایجاد می‌کنند. در ادامه، مختصری دربارۀ عوارض عدم مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان، می‌گوییم.

ایمپلنت دندان با بیمه دندانپزشکی صدا و سیما

عوارضی که ممکن است بعد از ایمپلنت دندان با آن‌ها مواجه شویم

در انجام درمان‌های دندانپزشکی همواره امکان بروز عوارض هست. این عوارض اگر جزو عارضه‌های طبیعی و همگانی باشند، جای نگرانی ندارد اما در برخی موارد ممکن است سلامت شما را به‌خطر بیندازند و به‌همین‌دلیل در انجام مراقبت های پس از ایمپلنت دندان، توجه به آن‌ها و اقدام مناسب در زمان مناسب، امری ضروری است. در ادامه به مهم‌ترین عارضه‌های این عمل می‌پردازیم.

خونریزی بعد از ایمپلنت دندان

بعد از جای‌گذاری ایمپلنت و کاشت دندان، خونریزی خفیف مسئله‌ای نگران‌کننده نیست اما اگر تشدید شد یا به‌شکل مزمن درامد لازم است که به کلینیک مراجعه کنید و حتما این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

تورم و کبودی

از دیگر عوارض شایع در کاشت دندان، تورم و کبودی است که می‌توانید آن را با استفاده از کمپرس یخ کنترل کنید. این عارضه حتی می‌تواند 2 تا 3 هفته طول بکشد اما اگر تورم و کبودی شما از حالت خفیف خارج شد و شدت گرفت حتما آن را از طریق کلینیک پیگیری کنید.

التهاب و عفونت بعد از ایمپلنت دندان

ازآنجاکه در عمل ایمپلنت یک جسم خارجی وارد دهان شما می‌شود، احتمال التهاب و عفونت همواره وجود دارد. رعایت بهداشت و خوردن داروهای تجویزشده و آنتی‌بیوتیک‌ها نقش موثری در جلوگیری از این عارضه دارند، با این حال اگر با علائم عفونت روبه‌رو شدید فوراً با کلینیک تماس بگیرید.

.

سخن پایانی

ایمپلنت یا کاشت دندان یکی از روش‌های درمانی در دندانپزشکی است که برای جبران دندان‌های ازدست‌رفته می‌توان از آن استفاده کرد. این عمل نیز مانند اغلب روش‌های درمانی نیاز به مراقبت‌های بعد از عمل دارد تا بیمار بتواند دورۀ درمان خود را به‌درستی طی کند. مراقبت های پس از ایمپلنت دندان که شامل نکاتی دربارۀ چگونگی تغذیه، رعایت بهداشت، مصرف داروها واست می‌تواند به شما کمک کند که به بهترین شکل از این دوره گذر کنید و سلامت کامل خود را بازیابید. در این مقاله کوشیدیم تا شما را با این نکات مراقبتی و عارضه‌هایی که ممکن است درصورت عدم مراقبت با آن‌ها مواجه شوید، آشنا کنیم. کلینیک دندانپزشکی صدف اینجاست تا لبخند زیبای شما را زیباتر کند.

پیام بگذارید

  1. دیروز ساعت ۶ ایمپلنت کردم خونریزی طبیعی داشتم از پزشک و گروه درمان بخاطر رفتار احترامانه و ادبشان متشکرم

تماس
واتس اپ
مسیریابی
نوبت دهی آنلاین