پرش لینک ها

مراقبت های پس از لمینت (Dental laminate) دندان

نکاتی که باید بعد از لمینت دندان رعایت کنید

یک لبخند زیبا، زیبایی چهرۀ ما را دوچندان می‌کند. اما چه چیزی بر زیبایی یک لبخند اثر می‌گذارد؟ سفیدی دندان‌ها. به‌همین‌دلیل است که سالانه افراد زیادی برای سفید‌ و درخشان‌ترکردن دندان‌هایشان از درمان‌های زیبایی مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از این درمان‌ها لمینت دندان است و به شما این فرصت را می‌دهد که با ردیفی از دندان‌های مرتب و سفید، داشتن یک لبخند زیبا و بی‌نظیر را تجربه کنید. نکتۀ مهمی که دربارۀ این درمان وجود دارد این است که مراقبت های پس از لمینت دندان نیز برای حفظ درمان و زیبایی لبخندتان بسیار مهم و واجب است. برای آگاهی از چندوچون این مراقبت‌ها با کلینیک دندانپزشکی صدف همراه باشید تا در ادامۀ این مقاله به آن بپردازیم.

بعد از انجام لمینت چطور باید از دندان‌هایمان مراقبت کنیم؟

لمینت دندان که نام دقیق آن پرسلین یا ونیر پرسلین است، یکی از انواع درمان‌های زیبایی در دندانپزشکی به شمار می‌رود که ضمن آن روکشی در سمت بیرونی و روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد و نتیجه‌اش داشتن دندان‌هایی مرتب، درخشان و سفید است. این درمان برای دندان‌هایی کاربرد دارد که به‌دلایل مختلف دچار آسیب و تغییر رنگ یا لک و ترک شده‌اند. لمینت، این امکان را ایجاد می‌کند که بتوانید سفیدی و زیبایی را به دندان‌هایتان بازگردانید، اما شرط آن تلاش در عمل به مراقبت های پس از لمینت دندان است که با این کار به اثربخشی درمان و حفظ آن کمک می‌کنید. در ادامه به مهم‌ترین مواردی که باید رعایت کنید، اشاره می‌کنیم.

مراقبت‌های غذایی بعد از لمینت دندان

در انجام مراقبت های پس از لمینت دندان توجه به تغذیه و نوع غذاهای مصرفی امر بسیار مهمی است. بعداز گذاشتن روکش سرامیکی، دندان‌های شما کمی حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر از دندان‌های طبیعی هستند، به‌همین‌دلیل برخی پرهیزات غذایی و احتیاط‌ها برای حفظ سلامت دندان‌ها و ماندگاری درمان شما ضروری است. برخی از این مراقبت‌ها عبارتند از:

  • توجه به دمای غذا

بعد از انجام درمان‌های دندانپزشکی از جمله لمینت، به‌علت حساسیت دندان‌ها دما روی آن‌ها تاثیر زیادی می‌گذارد، به‌همین‌دلیل باید از خوردن غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم اجتناب کنید. غذاهای خنک یا ولرم انتخاب مناسب‌تری برای شما هستند.

  • توجه به جنس و نوع غذا

خوردن غذاهای سفت، ترد و سخت مانند آجیل، چیپس و گاززدن خوراکی‌هایی مانند آبنبات و شکلات و نان‌های سفت و امثالهم می‌تواند به لمینت دندان‌های شما آسیب بزند. به همین خاطر بهتر است از یک رژیم غذایی نرم با مواد غذایی غیرچسبنده استفاده کنید و درصورت خوردن غذاهای سفت و آسیب‌دیدن لمینت، حتما به کلینیک مراجعه کنید.

  • توجه به رنگ غذا

در درمان‌های زیبایی که منجر به سفیدشدن دندان‌ها می‌شوند، پرهیز از خوردن غذاهای رنگی یکی از مهم‌ترین نکات مراقبتی است. در مراقبت های پس از لمینت دندان نیز رعایت این نکته بسیار ضروری است. بنابراین از خوردن و نوشیدن غذاها و مایعاتی که رنگ دندان را تغییر می‌دهند تا حد امکان خودداری کنید. این غذاها و نوشیدنی‌ها عبارتند از سس سویا، چای، قهوه، میوه‌هایی مثل آلبالو و تمشک و امثالهم، سس‌های قرمز، گوجه، اسفناج، توت‌ها و… .

ونیر کامپوزیت دندان

مراقبت‌های بهداشتی بعداز لمینت دندان

از دیگر مراقبت‌های ضروری بعد از لمینت دندان رعایت بهداشت دهان و دندان است که به‌محض بازگشت به منزل باید آن‌ها را از سر بگیرید و در انجامشان کوتاهی نکنید؛ چراکه نتیجه‌دادن درمان شما تنها در گرو کار دندانپزشک نیست و فرایند درمان با تلاش‌ها و مراقبت‌های شما کامل می‌شود. مراقبت های پس از لمینت دندان در حوزۀ بهداشتی شامل موارد زیر است:

  • بعداز انجام لمینت، روتین بهداشتی‌تان را مثل همیشه رعایت کنید و حداقل 2 بار در روز مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  • از مسواک نرم و خمیردندان مناسب استفاده کنید.
  • در مسوا‌ک‌زدن ملایمت از خود نشان بدهید و مراقب لثه‌تان باشید.
  • از خمیردندان‌هایی مانند خمیردندان ذغالی که باعث ساییده‌شدن دندان می‌شوند، استفاده نکنید.
  • دندان‌هایتان را جرمگیری نکنید.
  • پس از خوردن یا نوشیدن غذاها و مایعات رنگی، حتما مسواک بزنید.
  • سالی 1 یا 2 بار برای چکاپ به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

سایر مراقبت‌ها بعد از لمینت دندان

به‌غیر از تغذیه و بهداشت، موارد دیگری هم هستند که می‌توانند روی درمان شما اثر بگذارند و نباید از آن‌ها غافل شوید. در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

  • پرهیز از دخانیات

مصرف دخانیات یکی از مهم‌ترین عوامل آسیب‌دیدن و پوسیدگی دندان‌هاست. این مواد علاوه‌بر آسیب‌رساندن به دندان طبیعی شما، می‌توانند به روکش‌ دندان‌ شما نیز آسیب بزنند و باعث تغییر رنگ و لکه‌دار شدن آن‌ها بشوند. بنابراین از مصرف سیگار، قلیان، پیپ و امثالهم خودداری کنید.

  • پرهیز از عادات مضر

برخی از عادت‌های شما ازآنجاکه تبدیل به رفتاری روزمره شده‌اند و به چشم نمی‌آیند، ممکن است در نگاهتان مهم جلوه نکنند اما برخلاف تصورتان مهم‌اند و می‌توانند به دندان‌هایتان آسیب جدی بزنند. از جمله عادت‌هایی که منجر به آسیب‌دیدن دندان و لمینت می‌شود می‌توان به دندان‌قروچه، استفادۀ ابزاری از دندان، بازکردن بسته‌ها با دندان، جویدن خودکار و یخ و نخ و اجسام سخت، شکستن آجیل و پسته و فندق و گردو، استفاده از خلال دندان غیراستاندارد و… اشاره کرد.

  • پرهیز از فعالیت‌های سنگین

برخی از فعالیت‌های سنگین مخصوصا ورزش‌های سنگین که باعث فشارآمدن به دندان یا ضربه‌خوردن به آن می‌شوند، می‌توانند اثر منفی روی لمینت دندان بگذارند و باعث شکستگی یا ترک‌خوردن آن شوند. بنابراین انجام ورزش‌هایی مثل بوکس، تکواندو، بسکتبال، والیبال، فوتبال و امثالهم توصیه نمی‌شود. درصورت انجام این ورزش‌ها بسیار مراقب باشید و از محافظ‌های مخصوص استفاده کنید.

دلیل اهمیت مراقبت و نگهداری درست از لمینت

لمینت دندان، درمانی پرهزینه در دندانپزشکی محسوب می‌شود که برخلاف روکش‌هایی مثل کامپوزیت، قابلیت ترمیم ندارد. بنابراین درصورت بروز مشکلاتی مثل شکستن، ترک‌خوردن، لب‌پرشدن و… نمی‌توانید آن را ترمیم کنید و باید این درمان را مجدداً انجام دهید. انجام مجدد درمان هم یعنی صرف وقت و انرژی و هزینۀ دوباره! به‌همین‌دلیل مهم است که در نگهداری و مراقبت از آن نهایت دقت و صبر و حوصله را به کار ببرید و به نکاتی که دربارۀ مراقبت های پس از لمینت دندان گفته شد عمل کنید تا از بروز آسیب‌ها و مشکلات بعد از آن در امان باشید.

سخن پایانی

لمینت دندان یکی از درمان‌های زیبایی محبوب در دندانپزشکی است که ضمن آن روکشی روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد و باعث می‌شود دندان‌هایی مرتب و سفید و درخشان و در نتیجه لبخندی زیبا داشته باشید. اما رسیدن به چنین نتیجۀ دلخواه و خوبی وابسته به مراقبت های پس از لمینت دندان است که شامل رعایت برخی نکات در زمینۀ تغذیه، بهداشت و عادات و فعالیت‌های روزمره است و باعث می‌شود فرایند درمان شما کامل شود و در کوتاه‌مدت و بلندمدت مشکلی برای دندان‌هایتان پیش نیاید. ازآنجاکه لمینت برخلاف کامپوزیت قابلیت ترمیم ندارد، اهمیت رعایت این نکات دوچندان می‌شود. کلینیک دندانپزشکی صدف در همۀ امورات دندانپزشکی و مراقبت‌های لازم بعد از آن در کنار شماست تا بتوانید با اطمینان خاطر از این دوران عبور کنید. هدف ما نشاندن لبخند رضایت بر لب‌های شماست.

پیام بگذارید

تماس
واتس اپ
مسیریابی
نوبت دهی آنلاین