پرش لینک ها
جرم گیری

مراقبت های پس از جرم گیری دندان

بعد از جرم‌گیری دندان رعایت چه نکاتی ضروری است؟

اگر به‌تازگی دندان‌هایتان را جرم‌گیری کرده‌اید یا در فکرید بعد از جرم‌گیری چطور باید از دندان‌هایتان مراقبت کنید، این مقاله را از دست ندهید. جرم‌گیری دندان از جمله روش‌های درمانی در دندانپزشکی است که جهت تمیزشدن عمیق دندان‌های شما انجام می‌شود. علاوه‌بر آنچه دندانپزشک در فرایند جرم‌گیری بر دندان‌هایتان اعمال می‌کند، نکاتی که باید در منزل رعایت کنید نیز بسیار حائز اهمیت است. مراقبت های پس از جرم گیری دندان شامل مواردی مثل تعذیۀ مناسب، رعایت بهداشت دهان و دندان و پرهیز از برخی عادات مضر است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. کلینیک دندانپزشکی صدف بهترین راهنمای شما در مراقبت‌های پس از درمان‌های دندانپزشکی است و هدف ما نشاندن لبخند بر لب‌های شماست.

چرا مراقبت های پس از جرم گیری دندان مهم است؟

جرم‌گیری دندان از جمله درمان‌های ساده و موثر در دندانپزشکی است که به شما کمک می‌کند دندان‌های زیباتر، سالم‌تر و سفیدتری داشته باشید، اما این درمان نیز مثل سایر روش‌های درمانی به مراقبت‌هایی نیاز دارد که اگر در انجام آن‌ها کوتاهی کنید می‌تواند در نتیجۀ کار و ماندگاری درمان شما اثر منفی بگذارد؛ به‌همین‌دلیل دقت و کوشش در انجام آن‌ها ضروری است. شما با رعایت این نکات علاوه‌بر حفظ زیبایی ظاهری دندان خود، هم به سلامت دهان و دندانتان کمک می‌کنید هم از هزینۀ تکرار درمان و صرف دوبارۀ وقت در امان می‌مانید.

نکاتی که بعد از جرم‌گیری دندان باید رعایت کنید

بعد از انجام این روش درمانی، دندان‌های ما نیاز به مراقبت‌هایی دارند که هرکدام در جای خود حائز اهمیت‌اند. مراقبت های پس از جرم گیری دندان را می‌توان در دو دستۀ کلی کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم کرد. در ادامه به هریک از این موارد می‌پردازیم.

مراقبت‌های کوتاه‌مدت بعد از جرم‌گیری دندان که بلافاصله باید رعایت کنید

بعد از اینکه جرم‌گیری دندان‌هایتان تمام شد، حالا نوبت شماست که با رعایت نکات مراقبتی، روند درمان خود را تکمیل کنید و به آلودگی‌ها و آسیب‌ها فرصت بروز و ظهور ندهید. آنچه باید رعایت کنید شامل موارد زیر است:

شست‌وشوی دهان بعد از جرم‌گیری دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله موارد ضروری بعد از درمان‌های دندانپزشکی است که در این میان شست‌وشوی دهان یکی از مهم‌ترینِ آن‌هاست. بعد از جرم‌گیری دندان برای مقابله با باکتری‌ها، جلوگیری از بروز عفونت و کمک به بهبودی‌‌، حداقل 2 تا 3 بار در طول روز دهان و دندان‌های خود را با آب‌نمک رقیق و ولرم (یک لیوان آب و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک) شست‌وشو دهید.

انتخاب مسواک مناسب و استفادۀ درست از آن بعد از جرم‌گیری دندان

توجه کنید که بعد از جرم‌گیری، لثه و دندان‌های شما کمی حساس می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل باید در مسواک‌زدن توجه و دقت کافی داشته باشید. در انجام مراقبت های پس از جرم گیری دندان، بهتر است از یک مسواک نرم استفاده کنید و آن را با ملایمت و به‌آرامی بر روی دندان‌ها بکشید. استفاده از مسواک زبر و فشارآوردن زیاد هنگام مسواک‌زدن می‌تواند به دندان‌ها و لثۀ شما آسیب برساند.

جرم گیری دندان

تغذیۀ مناسب بعد از جرم‌گیری دندان

از دیگر مواردی که بعد از انجام این درمان باید بسیار به آن دقت کنید، تغذیه است. غذاهای تند و ادویه‌دار، غذاهای سفت و ترد مثل آجیل و چیپس و هویج، غذاهای چسبناک و خمیری مثل آبنبات و لواشک و آدامس، غذاهای خیلی سرد و خیلی گرم، غذاهای رنگی مانند چای و قهوه و سس قرمز و کاکائو که باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند، مواردی هستند که باید جداً از خوردنشان خودداری کنید.

پرهیز از دخانیات و الکل بعد از جرم‌گیری دندان

مصرف دخانیات و الکل علاوه‌بر خطرات کلی برای سلامتی، بهبود شما را در درمان‌های پزشکی و دندان‌پزشکی دچار مشکل و تأخیر می‌کند. بنابراین پس از جرم‌گیری برای  2 الی 3 روز از مصرف سیگار، قلیان، پیپ و امثالهم اکیداً پرهیز کنید.

دوری از عادات مضر بعد از جرم‌گیری دندان

همۀ ما ممکن است عادات روزانه‌ای داشته باشیم که می‌توانند برای سلامتی‌مان مضر باشند. اثر سوء بعضی از این عادت‌ها متوجه دهان و دندان می‌شود. عاداتی مثل دندان‌قروچه و ساییدن دندان‌ها به‌دلیل هیجان یا عصبانیت، استفاده از خلال‌ دندان غیراستاندارد به‌جای نخ دندان، ضربه‌زدن به دندان با ناخن و خودکار واز جمله کارهایی هستند که در مراقبت های پس از جرم گیری دندان کمتر به آن‌ها اشاره می‌شود اما می‌توانند سلامت دندان‌های شما را به‌خطر بیندازد، بنابراین از انجام آن‌ها دوری کنید.

مراقبت‌های بلندمدت بعد از جرم‌گیری دندان که باید در طول زمان به آن‌ها دقت کنید

اگر می‌خواهید بعد از درمان جرم‌گیری، دندان‌های شما زمان بیشتری تمیز و بدون جرم بماند، باید در طولانی‌مدت نیز از آن‌ها مراقبت کنید. انجام این مراقبت‌ها به شما کمک می‌کند درمانتان ماندگارتر شود و به این زودی‌ها به جرم‌گیری دوباره نیاز پیدا نکنید. این موارد عبارتند از:

استمرار در رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت به‌شکل روزمره امر مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان شماست. حتی بعد از درمان نیز حداقل روزی 2 مرتبه مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک یا دو هفته یک بار از دهانشویه برای ضدعفونی‌کردن و ازبین‌بردن باکتری‌های مضر کمک بگیرید.

چکاپ‌های دندانپزشکی

سعی کنید هر 6 ماه یک بار به کلینیک و دندانپزشکی مراجعه کنید تا وضعیت دندان‌هایتان بررسی شود و اقدامات لازم صورت بگیرد.

پرهیز غذایی

از خوردن غذاهایی که ممکن است به دندان‌هایتان آسیب برساند دوری کنید. کاهش مصرف غذاهای رنگی نیز کمک می‌کند دندان‌هایتان دیرتر تغییر رنگ بدهد.

عوارضی که ممکن است بعد از جرم‌گیری دندان با آن روبه‌رو شوید

جرم‌گیری دندان به‌طور کلی یک درمان ساده و کم‌عارضه است. بااین‌حال ممکن است علائمی در شما بروز کند که بهتر است با آن‌ها آشنا باشید. در جدول زیر به این علائم می‌پردازیم.

عوارض احتمالی

مراقبت‌های لازم

خونابه

طبیعی است و درصورت مشاهده دهان را با آب‌نمک رقیق و ولرم یا سرم فیزیولوژیک شست‌وشو دهید.

حساسیت دندان به غذاهای گرم و سرد و شیرین

این عارضه بعد از چند روز از بین می‌رود و برای کاهش آن می‌توانید از خمیردندان‌های ضدحساسیت استفاده کنید.

درد خفیف

طبیعی است و بعد از مدتی برطرف می‌شود.

 

عوارض ذکرشده یا به‌علت وضعیت لثه و دندان‌های شما ایجاد می‌شوند یا بی‌توجهی در مراقبت های پس از جرم گیری دندان. به‌هرحال باید حواستان باشد که تا حد امکان به نکات گفته‌شده عمل کنید تا از این عوارض مصون بمانید. درد زیاد، تورم و قرمزی، التهاب و عفونت، زردشدن دندان‌ها و حساسیت طولانی‌مدت لثه و دندان‌ها به سرما و گرما، از جمله عوارضی هستند که معمولا درصورت کم‌توجهی به مراقبت‌های بعد از درمان به‌وجود می‌آیند.

بروساژ و جرم گیری

سخن پایانی

جرم‌گیری دندان یکی از درمان‌های ساده و موثر در دندانپزشکی است که با ازبین‌بردن جرم‌ها و باکتری‌ها به سلامت دهان و دندان‌های شما کمک می‌کند. این عمل مانند سایر اقدامات دندانپزشکی نیاز به مراقبت‌هایی دارد که برای تکمیل روند درمان شما ضروری است. مراقبت های پس از جرم گیری دندان شامل رعایت برخی نکات مربوط به تغذیه و بهداشت‌اند که به شما کمک می‌کنند درمانی موثرتر و ماندگارتر داشته باشید. در این مقاله کوشیدیم شما را با این مراقبت‌ها آشنا کنیم و به عوارضی بپردازیم که ممکن است پس از جرم‌گیری با آن‌ها مواجه شوید. کلینیک دندانپزشکی صدف در کنار شماست تا حافظ لبخند زیبایتان باشد.

پیام بگذارید

تماس
واتس اپ
مسیریابی
نوبت دهی آنلاین