پرش لینک ها
بلیچینگ آفیس

مراقبت های پس از بلیچینگ دندان

راه‌های سفیدنگه‌داشتن مرواریدهایی که در دهان دارید:

آیا به‌تازگی بلیچینگ دندان انجام داده‌اید و در فکرید چطور باید از دندان‌هایتان مراقبت کنید؟ جواب سؤال شما در اینجاست. بلیچینگ دندان از جمله درمان‌های غیرتهاجمی در دندانپزشکی است که با هدف سفیدکردن دندان و بهبود رنگ آن انجام می‌شود. بعد از انجام این درمان، آنچه باعث ماندگاری اثرش می‌شود توجه به مراقبت های پس از بلیچینگ دندان است که شامل رعایت برخی نکات بهداشتی و غذایی است و قصد داریم در این مقاله به آن‌ها بپردازیم. کلینیک دندانپزشکی صدف بهترین همراه شما در انجام درمان‌های دندانپزشکی و مراقبت‌های لازم بعد از آن است چراکه تنها هدف ما نشاندن لبخند رضایت بر لب‌های شماست.

اقدامات لازم بعد از بلیچینگ دندان

سفیدبودن دندان‌ها یکی از ویژگی‌های ظاهری محبوب و مطلوب میان آدم‌هاست. سالانه افراد زیادی برای سفید‌کردن دندان‌هایشان از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از این روش‌ها بلیچینگ دندان است. این درمان به ۲ شکل خانگی و درمان در کلینیک قابل‌انجام است که به‌علت طولانی‌بودن پروسۀ درمان خانگی، افراد زیادی انجام بلیچینگ در مطب و کلینیک را ترجیح می‌دهند. اگر شما هم جزو این افراد هستید با ما همراه باشید تا در ادامه مراقبت‌های لازم بعد از انجام این درمان در کلینیک را مرور کنیم.

بلیچینگ دندان

مراقبت های پس از بلیچینگ دندان: 24 تا 48 ساعت اول

ازآنجاکه بلیچینگ یا سفیدکردن دندان جزو درمان‌های زیبایی به شمار می‌رود و آثار ظاهری‌اش در چهرۀ پیداست، مراقبت‌های بعد از آن نیز بسیار مهم است. اگر می‌خواهید سفیدی دندان‌ها و زیبایی لبخندتان حفظ شود و اثر درمان دیرتر از بین برود باید برخی نکات را رعایت کنید. این نکات شامل موارد زیر است:

تغذیۀ مناسب بعد از بلیچینگ دندان

توجه به تغذیه همواره از اصلی‌ترین نکات مراقبتی بعد از انجام درمان‌های دندانپزشکی است چراکه غذاها و نوشیدنی‌ها در ارتباط مستقیم با دندان‌های ما هستند و روی ان‌ها اثر می‌گذارند. شما با یک برنامۀ غذایی مناسب می‌توانید از آسیب‌دیدن دوبارۀ دندان‌هایتان جلوگیری کنید. در انجام مراقبت های پس از بلیچینگ دندان در بخش تغذیه باید به نکات زیر توجه کنید:

  • دمای غذا:

دندان‌هایی که درمان بلیچینگ به‌تازگی رویشان انجام شده است کمی حساس و آسیب‌پذیرتر از قبل‌ هستند. به‌همین‌دلیل غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد می‌تواند باعث بروز حساسیت و مشکل در آن‌ها شود. برای جلوگیری از این آسیب‌ها تا حد امکان از غذاهای خنک یا ولرم استفاده کنید.

  • رنگ غذا:

ازآنجاکه درمان انجام‌شده روی دندان‌هایتان به رنگ و ظاهر آن‌ها مربوط است، آن‌ها هم‌اکنون در وضعیت حساس به رنگ‌ها و رنگدانه‌ها به‌سر می‌برند. به‌همین‌خاطر باید از خوردن غذاهایی که رنگی‌اند و باعث تغییررنگ دندان‌ها یا زردشدنشان می‌شوند اکیدا خودداری کنید. این غذاها شامل برخی نوشیدنی‌ها و غذاهای تیره است که از جملۀ آن‌ها می‌توان به چای، قهوه، آبمیوه، نوشابه‌های رنگی، گوشت قرمز، سس سویا، برخی سبزی‌ها مثل اسفناج، میوه‌ها به‌غیر از موز، کاکائو، شکلات، لبو، گوجه‌فرنگی، سس‌های قرمز و امثالهم اشاره کرد. توصیۀ ما این است که نوشیدنی‌ها را با نی بنوشید تا با دندان‌ها برخورد نکنند.

  • نوع غذا:

بعد از انجام بلیچینگ باید از خوردن غذاهای اسیدی مانند ترشی و مرکبات و هرآنچه در آن سرکه به‌کار رفته است، خودداری کنید چراکه این نوع غذاها بر اثربخشی درمان اثر منفی می‌گذارند و باعث آسیب‌رسیدن به دندان شما می‌شوند.

قبل و بعد از بلیچینگ

رعایت بهداشت بعد از بلیچینگ دندان

از دیگر موارد مراقبتی در درمان‌های دندانپزشکی رعایت بهداشت دهان و دندان است که در تکمیل روند درمان شما امری ضروری‌ به حساب می‌آید. دندان‌های درمان‌شده در دوران نقاهت، آسیب‌پذیرتر از هر زمانی هستند و به‌همین‌دلیل باکتری‌ها و آلودگی‌ها به‌راحتی می‌توانند به آن‌ها نفوذ کنند. مهم‌ترین راه جلوگیری از بروز آسیب‌ها و التهابات و عفونت‌های ناشی از آن استمرار در رعایت بهداشت دهان و دندان است. در ادامه به مهم‌ترین نکات بهداشتی در مراقبت های پس از بلیچینگ دندان می‌پردازیم:

  • برای مسواک‌زدن از خمیردندان‌های مناسب و ضدحساسیت استفاده کنید. مسواک‌ شما باید نرم و خمیردندان شما باید بدون رنگ باشند.
  • استفاده از دهانشویه‌ها و خمیردندان‌های رنگی را از روتین بهداشتی‌تان حذف یا آن را به بعد موکول کنید.
  • دهانتان را با آب‌نمک گرم شست‌وشو دهید.
  • 30 دقیقه بعد از خوردن غذا دهانتان را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا اثر غذا و نوشیدنی روی سطح دندان‌ها یا میانشان باقی نماند.

پرهیز از عادات مضر بعد از بلیچینگ دندان

یکی دیگر از موارد مراقبتی مربوط به برخی از عادات مضر ماست؛ عاداتی که جزو برنامه‌های همیشگی زندگی‌مان شده‌اند اما می‌توانند سلامت و زیبایی دندان‌های ما را تحت تاثیر قرار بدهند و به آن آسیب برسانند. توصیۀ ما به شما این است که:

  • از مصرف سیگار، قلیان، پیپ و هرگونه دخانیات که باعث ایجاد لک روی دندان می‌شوند اکیداً خودداری کنید.
  • از رژ لب‌هایی که به دندان می‌چسبند و باعث تغییر رنگ آن می‌شوند استفاده نکنید.
  • اگر دندان‌هایتان حساس‌شده است و احساس درد دارید، نسبت به آن بی‌توجه نباشید و از مسکّن‌ها کمک بگیرید.

مراقبت های پس از بلیچینگ دندان: بعد از 24 تا 48 ساعت اول

به‌غیر از مراقبت‌هایی که در یکی دو روز اول باید به آن توجه کنید مواردی نیز هستند که رعایت آن‌ها در طول زمان باعث می‌شود سفیدی دندان‌هایتان حفظ شود و دیرتر تغییر رنگ بدهند. در ادامه به چند مورد از مراقبت‌های مداوم و طولانی‌مدت برای حفظ اثربخشی بلیچینگ اشاره می‌کنیم.

  • بهداشت دهان و دندان را به‌طور منظم رعایت و حداقل روزی 2بار از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
  • مصرف غذاهای رنگی را در رژیم غذایی‌تان کاهش بدهید.
  • درصورت مصرف غذاهای رنگی، حتما بعد از چند دقیقه مسواک بزنید.
  • چکاپ‌های 6ماهه یا سالانۀ دندانپزشکی را فراموش نکنید.
  • از مصرف دخانیات و الکل پرهیز کنید.

ازآنجاکه سفیدکردن چندباره و زیاد دندان در سال می‌تواند به مینای دندان شما آسیب جدی بزند توصیه می‌کنیم در حفظ سفیدی دندان‌هایتان بکوشید و مراقبت‌های گفته‌شده را انجام دهید تا ناچار به انجام مکرر بلیچینگ دندان نشوید.

سخن پایانی

بلیچینگ دندان یکی از روش‌های مرسوم سفیدکردن دندان است که برای ازبین‌بردن لک‌های روی دندان و زردی آن‌ها به کار می‌رود. این درمان جزو درمان‌های زیبایی به شمار می‌رود و نکتۀ حائز اهمیت درباره‌اش این است که مراقبت های پس از بلیچینگ دندان تاثیر بسزایی در حفظ درمان و اثربخشی آن دارد. بنابراین بعد از انجام بلیچینگ وظیفۀ شما در قبال حفظ سپیدی دندان‌هایتان آغاز می‌شود و می‌توانید با دقت در برنامۀ غذایی‌تان و پرهیز از خوردن بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها و رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی، در حفظ درمان خود بکوشید. در این مقاله ما به مهم‌ترین مراقبت‌های لازم کوتاه‌مدت و بلندمدت بعد از انجام بلیچینگ دندان پرداختیم تا به کمک آن روند درمان خود را تکمیل کنید. کلینیک دندانپزشکی صدف در انجام همۀ امور دندانپزشکی در کنارتان است و آرزومند شکفتن زیباترین و درخشان‌ترین لبخندها بر لب‌های شماست.

پیام بگذارید

تماس
واتس اپ
مسیریابی
نوبت دهی آنلاین