پرش لینک ها
عصب کشی دندان

مراقبت های پس از درمان ریشه (عصب کشی دندان)

نکاتی که باید بعد از درمان ریشه دندان‌هایتان رعایت کنید

اگر شما هم جزو افرادی هستید که دندانپزشک گفته باید دندان‌هایتان را عصب‌کشی کنید یا به‌تازگی این کار را کرده‌اید و در فکرید چطور باید از آن‌ها مراقبت کرد، این مقاله برای شماست و باید بدانید که تنها نیستید. سالانه افراد زیادی به‌دلیل آسیب‌دیدن دندان‌هایشان به عصب‌کشی نیاز پیدا می‌کنند و نکتۀ مهم درموردش این است که مراقبت های پس از عصب کشی دندان، درست به‌اندازۀ خود درمان مهم‌ هستند تا روند بهبود شما درست پیش برود. اگر به توصیه دندانپزشکان باتجربه کلینیک دندانپزشکی صدف توجه کنید، دوره پس از اندو را به‌راحتی طی خواهید کرد.  بنابراین بهتر است با این مراقبت‌ها بیشتر آشنا شوید.

مشاوره اندو

بعد از عصب‌کشی، دهان و دندان‌ها در چه شرایطی قرار می‌گیرند؟

عصب‌کشی یا درمان ریشه (Root canal therapy) یکی از رایج‌ترین و حساس‌ترین روش‌های درمان دندانپزشکی است که طی آن دندانپزشک با سوراخ‌کردن تاج دندان و دسترسی به ناحیۀ ریشه و پالپ عفونی و ملتهب، اقدام به تمیزکردن و ضدعفونی‌کردن آن می‌کند. تمیز کردن دندان ها با ابزاری انجام میشود که مثل سمباده زدن، سطح ریشه را تمیز و صیقلی می کند. پس از آن، ابتدا ریشه دندان با مواد مخصوص پر شده تا راهی برای ورود و تجمع عفونت باقی نماند و سپس تاج دندان شما با مواد ترمیمی مثل آمالگام یا کامپوزیت پر می‌شود. همانطور که اشاره شد، برای تمیز کردن ریشه عفونی، ده ها دقیقه دیواره های ریشه با ابزار مخصوص سائیده و تمیز می شود بنابراین پس از اتمام درمان  ریشه و از بین رفتن بیحسی، دندان حساس شده و گاه تا چند روز دردناک می شود. مخصوصا موقع ضربه زدن به دندان یا تماس با دندان های مقابل که برای کنترل و رفع آن‌ها باید داروها و مسکّن‌هایی را که دندانپزشکتان تجویز کرده است در ساعت مقرر مصرف کنید.

  در بسیاری از موارد نیز بدلیل از بین رفتن محتویات درون ریشه از جمله عروق و اعصاب  و خشک تر شدن دندان، روی تاج دندان، روکشی قرار می‌گیرد تا از آسیب مجدد یا شکستن دندان جلوگیری کند.

مراقبت‌های لازم بعد از عصب‌کشی دندان

ازآنجاکه دندان عصب‌کشی‌شده تا زمان بهبودی کامل، ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر از یک دندان معمولی است، توجه به مراقبت های پس از عصب کشی دندان امری بسیار ضروری است تا دندان شما دوباره دچار آسیب و عفونت نشود. این مراقبت‌ها عبارتند از:

توجه به تغذیه بعد از عصب‌کشی دندان و پرهیزهای غذایی

دقت در تعذیه و نوع غذاهای مصرفی از نکات مهم بعد از درمان عصب‌کشی است. توصیۀ دندانپزشکان این است که  تا زمان رفع کامل بی‌حسی، از خوردن غذا پرهیز کنید که از آسیب‌هایی مثل گازگرفتن گونه و زبان و گیرکردن غذا در گلو جلوگیری شود. جز آن، باید از خوردن غذاهای سفت نیز صرف‌نظر کنید و به‌جای آن غذاهای نرم‌تری مثل ماست، پوره، آش و سوپ که نیاز به جویدن ندارند، بخورید.

معاینه اولیه

فشارنیاوردن به دندان درمان‌شده

دندان پانسمان‌شده بسیار مستعد شکستن است، به‌همین‌دلیل تا 2 ساعت نباید هیچ فشاری به آن بیاورید و توصیه می‌شود تا 24 ساعت غذاها را با دندان‌های سمت دیگر دهان بجوید و میل کنید.

مصرف کامل داروهای تجویزشده

دندانپزشک شما ممکن است برایتان آنتی‌بیوتیک یا مسکّن تجویز کند. در این صورت داروها را تا انتهای دوره مصرف کنید. این داروها علاوه بر تسکین درد، از بروز دوبارۀ عفونت و التهاب جلوگیری می‌کنند. در حالت کلی، احساس دردهای خفیف پس از عصب‌کشی امری طبیعی است اما اگر این دردها با مصرف مسکّن آرام نگرفتند، با کلینیک تماس بگیرید و مسئله را پیگیری کنید.

دقت به وضعیت دندان و پانسمان

در دورۀ مراقبت های پس از عصب کشی دندان، گاهی به‌دلیل ایجاد وقفۀ زمانی طولانی بین درمان ریشه و ترمیم کامل دندان، ممکن است پانسمان شما خارج شود. دراین‌صورت با کلینیک تماس گرفته و یا با توجه به نوبتی که کلینیک به شما داده است (یک تا ۲ هفته پس از درمان ریشه) برای ترمیم دندان خود اقدام کنید. توجه داشته باشید که پانسمان ماندن طولانی تاج دندان (بیش از یکماه) یا ریختن پانسمان و خالی بودن تاج بیش از سه هفته، منجر به عفونت و نیاز به درمان مجدد ریشه خواهد شد.

رعایت بهداشت دهان و دندان از مراقبت های پس از عصب کشی دندان

از دیگر موارد مهم در مراقبت‌های پس از اندو، رعایت بهداشت است. استفاده از نخ دندان و مسواک‌زدن را جدی بگیرید تا راه ورود دوبارۀ باکتری‌ها و پوسیدگی مجدد دندان را ببندید. ضمنا چون دندان عصب کشی شده به سرما و گرما حساسیت ندارد، احتمال اینکه شما متوجه پوسیدگی نشوید بسیار زیاد است بنابراین معاینه ها و ویزیت های مرتب دندانپزشکی را جدی بگیرید.

روت کانال

چند سوال رایج:

دردهای بعد از عصب‌کشی معمولا پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شوند.  با این‌وجود ممکن است تا چند روز احساس درد خفیف داشته باشید که با مسکّن‌ها به‌راحتی برطرف می‌شوند، اما اگر درد شما بعد از چند روز ادامه پیدا کرد یا شدید شد، باید به کلینیک مراجعه کنید.

روکش دندان، پوششی قوی و محکم برای دندان شماست. با توجه به اینکه دندان عصب کشی شده بافت زیادی را از دست داده است و خشک تر هم شده، بهتر است روکش شود. اگرچه تصمیم گیرنده نهائی در این خصوص دندانپزشک شما می باشد.

سخن پایانی

عصب‌کشی دندان از روش‌های رایج درمانی در دندانپزشکی است که برای رفع التهاب و عفونت در ناحیۀ ریشۀ دندان استفاده می‌شود. این درمان به‌تنهایی کافی نیست و لازم است که پس از انجام آن  شما هم برخی نکات مراقبتی را رعایت کنید تا فرایند بهبودیتان درست پیش برود و کامل شود. مراقبت های پس از عصب کشی دندان شامل پرهیزهای غذایی، رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف داروها و نیاوردن فشار اضافه به دندان واست که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم. کلینیک دندانپزشکی صدف در انجام همۀ امور دندانپزشکی و مراقبت‌های پس از آن در کنار شما است چراکه هدف ما نشاندن لبخند رضایت بر لب‌های شماست.

پیام بگذارید

تماس
واتس اپ
مسیریابی
نوبت دهی آنلاین