پرش لینک ها
ونیر کامپوزیت دندان طبیعی

مراقبت های پس از ونیر کامپوزیت

نکاتی که بعد از کامپوزیت دندان باید رعایت کنید

چهرۀ زیبا در گرو لبخندی زیباست و کامپوزیت دندان‌ها به شما این فرصت را می‌دهد که لبخند دلنشین خود را زیباتر از هر زمانی کنید. این درمان که جزو یکی از خدمات کلینیک دندانپزشکی صدف است و امروزه در فهرست پرطرفدارترین روش‌های درمانی زیبایی قرار گرفته است، باعث می‌شود دندان‌هایی سفیدتر، مرتب‌تر و درخشان‌تر داشته باشید. لازمۀ رقم‌خوردن چنین نتیجۀ بی‌نظیری، مراقبت های پس از ونیر کامپوزیت است که توصیه‌ آن‌ها برعهده دندانپزشک و انجامش بر عهدۀ شماست. این مراقبت‌ها شامل رعایت برخی نکات بهداشتی، تغذیه‌ای واست که در ادامه به آن می‌پردازیم تا بتوانید با اطمینان‌خاطر روند درمان خود را تکمیل کنید. هدف ما نشاندن لبخند رضایت بر لب‌های شماست.

ونیر کامپوزیت

بعد از کامپوزیت دندان چطور از آن‌ها مراقبت کنیم؟

ونیر کامپوزیت یا کامپوزیت دندان روکشی است که با رزین مخصوص کامپوزیت ساخته می‌شود و هدف از استفادۀ آن، بهبود ظاهر دندان‌هایی است که به‌دلایل مختلف دچار شکستگی، ترک، لک و آسیب‌هایی از این دست شده‌اند. بعد از انجام این عمل روی دندان‌ها برای ماندگاری درمان و اثربخشی بیشتر آن، رعایت برخی نکات در کوتاه‌مدت و بلندمدت ضروری است که در ادامه به هریک از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مراقبت‌های کوتاه‌مدت پس از ونیر کامپوزیت

بعد از اینکه عمل کامپوزیت شما در کلینیک انجام شد و به خانه برگشتید، لازم است مواردی را رعایت کنید تا از آسیب‌دیدن دندان‌ها و بی‌نتیجه‌شدن درمانتان جلوگیری کنید. این موارد که به حفظ زیبایی دندان‌های شما کمک می‌کنند، عبارتند از:

مراقبت های پس از ونیر کامپوزیت مربوط به تغذیه

ونیر کامپوزیت و روکش‌های دندان به‌طورکلی نسبت به دندان‌های طبیعی حساس‌تر و آسیب‌پذیرترند. به‌همین‌دلیل باید یک برنامۀ غذایی مناسب داشته باشید تا دچار مشکل نشوند و از هزینۀ دوباره در امان بمانید. مراقبت های پس از ونیر کامپوزیت با خوردن غذا در تعارض نیستند، اما باید نکاتی را در این خصوص رعایت کنید. در نتیجه بعد از کامپوزیت می‌توانید غذا بخورید اما نه هر غذایی، و باید به نکات زیر توجه کنید:

  • از خوردن نوشیدنی‌های تیره و رنگی مثل چای، قهوه، نوشابه‌های رنگی و امثالهم که باعث زردشدن کامپوزیت می‌شوند، پرهیز کنید.
  • غذاهای رنگی مثل گوشت قرمز، سس سویا، زغال اخته، اسفناج، آلبالو، توت ونخورید چون باعث تغییررنگ ونیر و ترمیم روی دندان‌هایتان می‌شوند.
  • درصورت خوردن غذاهای رنگی مسواک بزنید و دهان خود را بشویید تا دهان و زبان و دندان‌هایتان تمیز شوند و لکی رویشان نماند.
  • مایعات سرد بنوشید و از نوشیدن مایعات گرم و داغ خودداری کنید.
  • غذاهای سفت غذاهای مناسبی برای کامپوزیت نیستند، بنابراین از گاززدن مستقیم آجیل، فندق و گردو، استخوان، نان‌های سفت، هویج، آبنبات یا شکلات سفت و امثالهم خودداری کنید، چون باعث ترک و شکستگی در ونیر کامپوزیت می‌شود. چنین غذاهایی را به‌آرامی و با احتیاط بخورید و اگر برای کامپوزیت شما مشکلی پیش آمد به کلینیک مراجعه کنید تا با استفاده از رزین کامپوزیت آن را ترمیم کنند.
  • مراقبت‌های مربوط به بهداشت دهان و دندان

    از دیگر مواردی که در مراقبت های پس از ونیر کامپوزیت  باید نسبت به انجام آن اهتمام بورزید، رعایت بهداشت دهان و دندان است. این مورد در حفظ روکش دندان شما بسیار موثر و دارای اهمیت است. در ادامه به مهم‌ترین نکات بهداشتی بعد از ونیر کامپوزیت اشاره می‌کنیم:

    • حداقل 2بار در روز با مسواک نرم مسواک بزنید.
    • حداقل 1بار در روز و ترجیحاً پیش از خواب، نخ دندان بکشید.
    • از دهان‌شویه‌های حاوی الکل استفاده نکنید، چراکه الکل به کامپوزیت آسیب می‌زند و آن را نرم می‌کند. دهان‌شویه‌های بدون‌الکل گزینه‌های مناسب‌تری برای شما هستند.
    • برای تمیزکردن ناحیۀ تماس ونیر با دندان‌های طبیعی حتما از نخ دندان استفاده کنید.
ونیر کامپوزیت دندان

پرهیز از عادات مضر

در مراقبت های پس از ونیر کامپوزیت باید به بعضی از عادت‌های مضرتان که می‌توانند به روکش دندان‌هایتان آسیب بزنند، توجه داشته باشید و تاحدامکان از آن‌ها پرهیز کنید. برخی از عادت‌ها مثل گاززدن یخ، استفاده از دخانیات به‌ویژه سیگار و قلیان و پیپ، دندان‌قروچه و فشردن دندان‌ها روی هم به‌علت هیجان و استرس و، جویدن ناخن، بازکردن بسته‌ها با دندان، بریدن نخ با دندان و استفاده از خلال دندان غیراستاندارد می‌توانند به کامپوزیت آسیب جدی بزنند و مجبور به ترمیم آن شوید.

مراقبت‌های بلندمدت پس از ونیر کامپوزیت

علاوه‌بر مراقبت‌هایی که باید بلافاصله بعد از عمل کامپوزیت انجام دهید برخی مراقبت‌ها نیز هستند که در طول زمان به شما کمک می‌کنند درخشش و سپیدی دندان‌هایتان حفظ شود. این مراقبت‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • عدم‌مصرف یا کاهش مصرف غذاهای رنگی
  • شست‌وشوی دهان و دندان بعد از خوردن و نوشیدن غذاها و مایعات رنگی
  • استفاده از محافظ‌های دهان ورزشی
  • مسواک‌زدن منظم
  • استفادۀ مرتب از نخ دندان
  • پرهیز از دخانیات
  • نیاوردن فشار به دندان‌ها
  • پرهیز از ورزش‌ها، فعالیت‌ها و رفتارهایی که باعث ضربه‌خوردن به دندان می‌شود
  • درمان دندان‌قروچه و عادت‌های مضری مثل آن که باعث آسیب‌رسیدن به کامپوزیت می‌شود
  • انجام چکاپ‌های دندانپزشکی

راه‌های کاهش حساسیت دندان بعد از کامپوزیت

گرچه ونیر کامپوزیت درمانی کم‌تهاجمی است و معمولا عوارض خاصی ندارد اما ممکن است شما بعد از انجام آن احساس کنید که دندان‌هایتان حساس شده‌اند. این حساسیت‌ ممکن است هنگام نوشیدن و خوردن مایعات و غذاهای گرم و سرد و تنفس هوای سرد رخ بدهد یا به‌شکل احساس درد خفیف هنگام جویدن غذا یا مسواک‌زدن و کشیدن نخ دندان بروز پیدا کند. درصورتی‌که با چنین مسائلی روبه‌رو شدید می‌توانید از راه‌های زیر برای کاهش علائم و حساسیت دندان‌هایتان استفاده کنید:

  1. خوردن مسکّن و داروی ضدالتهابی
  2. استفاده از خمیردندان ضدحساسیت
  3. پرهیز از خوردن و نوشیدن غذاهای اسیدی مانند مرکبات و ترشیجات
  4. خوردن غذاهای ولرم تا زمانی که حساسیت شما برطرف شود.
ونیر دندان

آیا مراقبت های پس از ونیر کامپوزیت با لمینیت متفاوت است؟

به گفتۀ متخصصان، ازآنجاکه استحکام لمینیت از کامپوزیت بیشتر است، مراقبت‌های لازم بعد از آن‌ها نیز متفاوت هستند. کسانی که دندان‌هایشان را کامپوزیت می‌کنند باید مراقبت‌های بیشتری انجام دهند تا روکش دندان‌هایشان دچار آسیب نشود و تغییر رنگ ندهد، اما چنین ضرورت و تاکیدی برای کسانی که از لمینیت استفاده می‌کنند، وجود ندارد.

سخن پایانی

ونیر کامپوزیت از جمله درمان‌های زیبایی در دندانپزشکی است که با هدف بهبود ظاهر دندان‌ها و لبخند شما انجام می‌شود. در این درمان روکشی از جنس رزین کامپوزیت روی دندان‌ها قرار می‌گیرد که این روکش معمولا نسبت به دندان‌های طبیعی حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر است؛ به‌همین‌دلیل مراقبت های پس از ونیر کامپوزیت به‌اندازۀ خود درمان مهم و ضروری‌ست. این مراقبت‌ها باید در 2 دورۀ کوتاه‌مدت و بلندمدت انجام شوند تا بتوانید بهترین نتیجه را از درمان خود بگیرید و مقاومت و سفیدی روکش دندان‌هایتان را تا مدت بیشتری حفظ کنید. از آنجا که استحکام کامپوزیت نسبت به لمینیت کمتر است رعایت نکات بهداشتی و غذایی در رابطه با آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. کلینیک دندانپزشکی صدف اینجاست تا زیباترین لبخندها را بر لب‌های شما بنشاند.

پیام بگذارید

تماس
واتس اپ
مسیریابی
نوبت دهی آنلاین